Slovensko chce chránit chodce před elektrovozítky. Inspirujme se, říká expert na dopravní bezpečnost
Slovenský parlament schválil zákon, který omezuje rychlost na chodnících a platí pro všechny, tedy pro pěší, kola, koloběžky i bruslaře. Slovenská televize TA3 novelu komentovala slovy, že se na Slovensku už bude i chodit podle zákona. Objevila se i řada vtipů o měření rychlosti chodců radarem. Situaci pro Radiožurnál objasňuje Libor Budina, výkonný manažer neziskové organizace Platforma VIZE 0, která se snaží o zvýšení dopravní bezpečnosti.
Co má být hlavním cílem novely?
Jednoznačně bojovat s rozmáhajícími se elektro vozíky, které ohrožují chodce. Jsou těžká, rychlá a jejich uživatelé je často neumí ani správně ovládat. Hlavním cílem je tedy vytlačit tyto vozítka z chodníků.
Novelu rychlosti pohybu na chodníku objasňuje Libor Budina z neziskové organizace Platforma VIZE 0
Takže se nikdo na Slovensku nemusí bát, že dostane pokutu, když bude třeba dobíhat autobus.
Ty vtipy jsem zaznamenal, ale opravdu se jedná o fake. Zrovna chodci se můžou pohybovat jakoukoliv rychlostí, takže pokud budou spěchat na autobus, tak pokutu nedostanou.
Co se týče elektrokoloběžek a dalších vozítek tohoto typu, jsou skutečně nebezpečná pro chodce? Je důvod je nějakým způsobem výrazněji regulovat?
Ten problém je hrozně široký. Neexistuje úplně jednoznačná odpověď. Elektrokoloběžky nebezpečné jsou, protože jezdí vyšší rychlostí a proto tam mají zmíněnou tu šesti kilometrovou rychlost.
K jízdě na elektrokoloběžkách má být nutný řidičský průkaz, žádají němečtí vědci
Číst článek
Pokud se mi v té menší rychlostí zařadíte do proudu chodců, tak je kompatibilita dopravy pochopitelně lepší. A pokud bych do někoho narazil větší rychlosti, tak je riziko zranění větší.
Největší kámen úrazu z hlediska novely na Slovensku jsou ale děti, Pokud by měly jet na kole nebo na koloběžce šestikilometrovou rychlostí, tak nebude tolik odvolatelné a hrozí jim riziko pádu. Jinak budou muset vědomě porušovat pravidla. Na druhou stranu zase nikdo nechceme, aby děti jezdily po silnici. Takže je to složité.
Výhrady k nově schváleným pravidlům mělo i slovenské ministerstvo vnitra. Podle něho by se měl spíše zakázat vjezd elektrokoloběžek na chodníky než stanovovat rychlostní limit. S tím byste souhlasil?
Nejde jenom o elektrokoloběžky, ale spoustu jiných vozítek: motokola, brusle, Longboardy apod. Z tohoto pohledu je to hrozně složité, jelikož možností mikromobility je opravdu hodně a pak na ně při prosazování zákazu můžete zapomenout.
Praha od ledna zakáže používání elektrokoloběžek. Lidé si dlouhodobě stěžují na nebezpečnou jízdu
Číst článek
Například pokud by se zakázala všechna elektrická vozítka na chodníku, tak se musí zohlednit například invalidní elektrické vozíky nebo vozítka pro seniory. Při všech cestách narazíme na nějaké ale, každopádně by šlo udělat výjimky a nějakým způsobem zákaz vydat.
Také hrozí riziko různých nedorozumění. Například již zmíněné děti, nebo měřící zařízení, které mají toleranci zhruba 3 km/h a můžou tak naměřit špatnou rychlost.
V Česku se na kolech nebo koloběžkách mimo označené úseky na chodnících jezdit nesmí. Je ta zákonná úprava podle vás dobře ošetřená, dostatečná a srozumitelná?
Z tohoto pohledu ano. Máme ji lepší než na Slovensku, protože na elektrokoloběžce je člověk oficiálně jako cyklista, takže na chodník nesmí. Ale děti do 10 let s doprovodem mohou.
Do jisté míry je Slovensko inspirující. I když není ideální a obsahuje nějaká rizika, tak se snaží ochránit lidi na chodnících, zejména pak starší lidi, děti, maminky s kočárky, lidi se psy na vodítku apod.
Zákaz hazardu, elektrokolobežek, či bourání kasáren. Obce budou rozhodovat v místních referendech
Číst článek
Je ale potřeba to dát do širšího kontextu, abychom zase někoho nevyhnali na silnici a tam je vystavili nebezpečí. Takže v dobrém smyslu je potřeba tyto věci nějak regulovat.
A vím, že i u nás v ČR vznikla pracovní skupina, která problematiku elektrovozítek řeší. I těch 6 km/h je jedna z pracovních verzí řešení, o které se diskutuje. Lidé na chodnících jezdí, přestože nesmí a proto bude pro ČR zajímavé sledovat tu implementaci v praxi.
Zároveň je nutné to řešit v návaznosti na Evropskou radu pro bezpečnost dopravy, která doporučuje pro elektrokoloběžky maximální rychlost 20 km/h, omezení akcelerace, povinné brzdy vpředu, vzadu, světla a zvukové zařízení atd.
Je zapotřebí také říct, že hodně smrtelných nehod se stane pod vlivem alkoholu. Myslím, že i na to by se měla zaměřit nějaká represe.
Řešením je oddělená infrastruktura, aby nám kola nejezdily rychlostí 50 km/h. Když už, tak aby splňovaly nějaké podmínky a aby řidiči měli veškerou výbavu už třeba od rychlosti 25 km/h.
Je v ČR zákaz jízdy po chodnících dostatečně vynucovaný nebo ne?
Obávám se, že ne. Ale kontrolní orgány by potom nedělaly nic jiného. Naše infrastruktura pro cyklisty není ve všech městech úplně nejvhodnější, takže se s mikromobilitou zkrátka musíme potýkat.
Proto říkám, že když na Slovensku něco takového zavedli, tak jde o jednu z možných cest, ale chtělo by ji ještě domyslet. Například pokud jedou na silnici, tak aby měli v rámci bezpečnosti nějakou povinnou výbavu apod.
