Ve Francii znovu vychází časopis s karikaturami proroka Mohameda
Francie se chystá na další protesty. Na stáncích se totiž objeví dotisk časopisu Charlie Hebdo s karikaturami proroka Mohameda. První náklad zmizel ze stánku za pouhý den, a redakce proto přichystala dotisk. Muslimské organizace už časopis zažalovaly a protestují i proti soudnímu zákazu sobotní demonstrace.
Po magazínu Charlie Hebdo se dnes zřejmě jen zapráší a v řadě kiosků se časopis ani neobjeví, neboť ho prodavači schovají svým známým. Přiznal to i prodavač ve stánku na bulváru St. Michel, který potvrdil, že o magazín byl mimořádný zájem:
„Obyčejně dostávám osmnáct výtisků, které prodám v průběhu celého týdne, a teď jsem prodal všechny během dvou hodin - od osmi do deseti - a navíc se lidé ptali po časopise celý den.“
Není vyloučeno, že se redakce rozhodne udělat ještě jeden dotisk, ale žádné rozhodnutí v tomto směru nepadlo.
Aktuální situaci ve Francii sleduje spolupracovník Českého rozhlasu Jan Šmíd (6.40 h)
V Paříži se očekávají další vlny protestů, ale obavy panují především ze soboty, neboť se především skupiny z předměstí chystají demonstrovat.
Se zvýšenou ostrahou svých úřadů počítají i Spojené státy. Protestovat se dnes chystají poprvé také muslimové v Německu - ve Freiburgu by se jich mohlo sejít několik stovek.
Spisovatel Salman Rushdie, který kvůli údajnému znevažování Islámu už léta čelí hrozbě smrti, analyzoval situaci pro televizi CNN:
„Vzít ten film a karikatury a úmyslně je použít k rozdráždění davu je politický čin. To nemá co dělat s náboženstvím, ale s mocí. A to je přesně to, co se děje. Vůdci radikálů vydávají oboje za důkaz toho, že na Západě existuje gigantické spiknutí s cílem znevážit Islám, a že je řízené z nejvyšších míst. A dav na ulicích arabských zemí na tuhle teorii spiknutí prostě slyší.“
Islamolog Bronislav Ostřanský z Orientálního ústavu Akademie věd vysvětlil, proč je zveřejnění karikatur v časopise i americký snímek pro muslimy tak pubuřující:
Hostem Rádia Česko byl islamolog Bronislav Ostřanský z Orientálního ústavu Akademie věd
"Problémem není to zesměšňování nebo urážení proroka Mohameda v tom snímku, samo zobrazení proroka je problematické, a to i kdyby byl zobrazen svými následovníky v uctivých souvislostech. Ve středověku se to řešilo například tak, že miniaturisté, kteří zpodobňovali proroka a jeho druhy, na místě prorokovy tváře ponechali bílé místo. Tento problém řešili mnohokrát i muslimští filmaři," řekl Ostřanský.
Vtipy o Mahmedovi mohou být muslimy klasifikovány jako rouhání. To není nijak sankcionováno v koránu, ale muslimští právníci se jím velmi intenzivně zabývají.
„Právní řešení rouhání se v jednotlivých muslimských státech značně liší. Nejčastěji se v této souvislosti hovoří o Pákistánu, jehož právní osudek je velmi tvrdý a za rouhání hrozí i trest smrti. Řada kauz proběhla i našimi médii,“ řekl Ostřanský a dodal:
„Islám jako náboženství je pro vtipy rovněž tabu. Něco jiného je vtipkování na adresu ‚islámského establishmentu‘ – autorit, učenců, náboženských znalců. Vtipkuje se i na adresu navenek stavěné pobožnosti.“