Záchranáři prohledávají zbytky ruského letadla, nikoho živého nenašli
Záchranný tým dorazil k troskám ruského letadla Suchoj S-100, které havarovalo včera v Indonésii během předváděcího letu. Nehoda se stala v horách poblíž indonéského hlavního města Jakarta. Nikdo z 45 lidí na palubě havárii pravděpodobně nepřežil.
Letoun narazil do úbočí indonéské hory Salak ve výšce 1600 metrů nad mořem. Trosky ráno zaznamenala jedna ze záchranných helikoptér.
Podle šéfa indonéských záchranářů nejsou na místě katastrofy žádné známky po přeživších. Okolí dopadu prohledává přes 700 lidí, práci jim komplikuje hornatý terén zarostlý vegetací.
Podle původních zpráv bylo na palubě 50 lidí, vedení společnosti Suchoj dnes informaci upřesnilo na 45 lidí, z toho osm ruských občanů, jeden Američan, jeden Francouz, dvě Italky a 33 Indonésanů.
Přeprava těl z místa havárie bude kvůli přírodním podmínkám velmi obtížná. Nalezené ostatky záchranáři pravděpodobně uloží do transportních sítí a pomocí lana je vytáhnou do helikoptéry. Zdlouhavá bude také následná identifikace pomocí analýzy DNA.
Suchoj Superjet 100
Určení: regionální dopravní letoun
Výrobce: Všeobecná letecká korporace
Výroba: 2007 - dosud
První let: 19. května 2008
Zařazen: 21. dubna 2011 (Armavia)
Cena za kus: 25 milionů USD (odhad)
Letadlo mělo v Indonésii absolvovat sérii předváděcích letů. Ten včerejší odstartoval z Jakarty a měl trvat půl hodiny, v dané době se ale stroj na zem nevrátil. Na posledních radarových záznamech údajně začal klesat na přistání a poté s ním dispečeři ztratili kontakt.
Vyšetřovatelé zatím pro pád letadla nemají žádné vysvětlení. Více by mohly napovědět takzvané černé skříňky, tedy datové zapisovače průběhu letu, které se hledají.
Společnost Suchoj tvrdí, že letoun byl v perfektním technickém stavu. Ruský premiér Dmitrij Medveděv ustavil zvláštní komisi, která má havárii vyšetřit. Do Indonésie už přiletěl i ruský ministr průmyslu.
Suchoj Superjet 100 je hlavním ruským projektem v oblasti civilní letecké dopravy. Na jeho výrobě se podílely západní firmy jako americký Boeing anebo italská Finmecanica. Na první komerční let se vydal před rokem.
Výrobce do nového stroje vkládá velké naděje a doufá, že se s ním prosadí na světových trzích. Podle některých obchodníků bude mít ale havárie negativní dopad na jeho budoucí prodej.
Odborník na letectví Martin Velek si to však nemyslí. Suchoj Superjet 100 je prý i nadále chloubou ruského průmyslu. Příčinou nehody byl navíc podle informací lidský faktor a nikoliv závada stroje.
„Spadly všechny typy - Boeing 737, Airbus 320, všechny i menší typy občas potká neštěstí až katastrofa, takže v tomto je to standard. Určitě to je marketingově nevýhodné, navíc jim to narušilo předváděcí program, což měla být velká cesta, kterou teď logicky nedokončí, nebo budou muset někde sehnat jiné letadlo, s kterým to dokončí. Je to určitě skvrna na štítu obchodní kampaně, ale nemyslím si, že by to bylo cokoliv fatálního,“ řekl ve Světě o druhé na Rádiu Česko.
Zvětšit mapu