„Pedagogové by zejména chtěli snížit rozsah obsahu vzdělávání. Vnímají, že rozsah učiva je tak významný, že je omezuje v diferenciaci a individualizaci výuky,“ říká v rozhovoru Tomáš Zatloukal.
Pro návrh zákona hlasovalo 60 ze 62 přítomných senátorů. Předloha předpokládá, že rodiče žáků do deseti let věku by měli nárok na ošetřovné, a to ve výši 80 procent základu výdělku.
Zákon by měla sněmovna projednat příští týden ve stavu legislativní nouze, aby mohl platit co nejdřív. Při výuce na dálku i ředitelském volnu by měli mít rodiče dětí do 10 let nárok na ošetřovné.
Praha||Gabriela Gálová|Zprávy z domova|10 VÝZEV PRO PŘÍŠTÍ VLÁDU
Sněmovní volby se blíží. Radiožurnál a iROZHLAS.cz se vám pokusí přiblížit, jaké kroky by strany a hnutí v případě svého zvolení udělaly. Čtvrtá výzva nese název „Fenomén – distanční výuka“.
Na 11 300 žáků se v prvním pololetí školního roku nezapojilo do distanční výuky. Šetřením mezi řediteli všech veřejných základních škol a víceletých gymnázií to zjistilo ministerstvo školství.
Už rok pomáhají dobrovolníci z Učíme online řešit problémy výuky na dálku. I díky jejich nasazení klesl počet žáků, kteří se nemůžou účastnit online vyučování, ze čtvrt milionu na padesát tisíc.
„Místo aby se dětí ptali, jak se měly, pokropili je sprškou písemek,“ vyčítá učitelům Miroslav Hřebecký. „Je potřeba připravit metodiky, aby vyučující věděli, na co se soustředit,“ řekl Plusu.
Ke zlepšení pomohlo dovybavení škol v uplynulém roce. Podle České školní inspekce se ale zřejmě proti loňskému jaru nesnížil počet žáků, které se do vzdělávání na dálku nedaří zapojit vůbec.
Předsedkyně Společnosti učitelů českého jazyka a literatury Lucie Dohnalová z Gymnázia Olomouc-Hejčín říká: „Věřím, že situaci zvládneme a ztracená generace nám nevyrůstá.“
Opavská malotřídka například zavedla systém sběrných boxů - v určený čas nosí děti nebo rodiče těch splněné úkoly do plastových krabic na schodech, učitelé v nich pak nechávají opravené práce.
„Hlavní problém vidím v tom, že nebudeme hned znát výsledek, že ho budeme znát s 24hodinovým zpožděním“ říká k plánovanému testování studentů Jiří Zajíček.
„Praktická výuka je naprosto nezastupitelná. Co neprojde rukama, to v podstatě distanční výukou přes monitor nenaučíme,“ říká Vladimír Baxa ze Střední průmyslové školy v Plzni.
„Vliv rodinného prostředí – tedy podmínek, které žáci pro vzdělávání mají – je faktor, jenž se v době distanční výuky významně prohloubil,“ připomíná ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Celkově školáci své sociální kontakty omezili v době výuky na dálku o víc než polovinu. Podle zhruba 55 procent rodičů se zároveň s tím zhoršil u dětí i pocit pohody a štěstí.
Nejen o distanční výuce a hodnocení žáků mluvili ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal, Miroslav Hřebecký z EDUinu a Alfréd Dytrt, ředitel Gymnázia Ústí nad Labem.
Počet dětí, které v regionu nedostávají žádné vzdělání, se v posledních měsících zčtyřnásobil. Celkově přišli školáci v Latinské Americe a Karibiku o 174 dní výuky, mnohem více než jinde ve světě.
Žáci základních a středních škol se budou podle nařízení vlády vzdělávat minimálně do 10. ledna distančně. Mateřské i speciální školy však zůstávají otevřené.
Praha||Lenka Kabrhelová, Barbora Sochorová|Zprávy z domova|Vinohradská 12
I svět dětí se letos obrátil kvůli koronakrizi naruby. Jak to školáci nesou? Co je na roku stráveném z velké míry před obrazovkou počítače či tabletu bavilo a co naopak nudilo? A co si nejvíc přejí?
Dnes už bývalý ministr zdravotnictví Prymula argumentoval ve prospěch zavírání škol a online výuky v České republice případy Rakouska, Řecka a blíže neurčených dalších zemí.
Podle prezidenta Asociace ředitelů základních škol Michala Černého by mělo ministerstvo školství urychleně představit plán, jak to bude s přijímacími zkouškami v příštím roce vypadat.