Spotřeba certifikované kávy stoupla od roku 2015 více než čtyřnásobně. Každý Čech tak loni vypil v průměru skoro osm fairtradových šálků kávy, uvádí nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko.
Banán je všudypřítomný, jednoduchý a dokonce jej doporučují i nutricionisté. Tak proč si nedat právě ten, co má na sobě ještě navíc certifikaci ohleduplnosti?
Řezané květiny s lokálním původem se vracejí na český trh. V posledních zhruba pěti letech vznikají v Česku květinové farmy, na kterých se mladí zahradníci snaží obnovit pěstování starých odrůd.
Sobota je Světovým dnem pro fair trade. Slaví se každý rok druhou květnovou sobotu a upozorňuje na systém fair trade, který poskytuje zemědělcům z chudých zemí možnost uživit se vlastní prací.
Fairtradovými produkty, které Češi kupují nejčastěji, jsou káva, kakao a cukrovinky. Jen v loňském roce za výrobky s certifikátem zaplatili kolem 200 milionů korun. Prodeje nejvíc stoupají u fairtradového kakaa. Značka fair trade podporuje přes 1,5 milionu výrobců ve 125 zemích světa.
Ve zhruba sto třiceti městech a obcích napříč republikou dnes lidé posnídali u společného stolu nebo třeba na piknikové dece. Každoroční happening Férová snídaně je oslavou Světového dne pro fair trade. Při výrobě potravin s touto značkou by nemělo docházet k porušování jakýchkoli lidských práv. Menu může být doplněné i výrobky od místních chovatelů a pěstitelů.
Češi si oblíbili logo Fair trade. Slouží jako záruka toho, že výrobek je šetrný k životnímu prostředí a že za něj dostali třeba farmáři z rozvojových zemí zaplaceno tolik, aby mohli vést důstojný život. Jen loni si lidé v Česku koupili takové výrobky za více než 170 milionů korun. A zatímco v cizině je zájem hlavně o čerstvé ovoce nebo řezané květiny, v Česku dominuje férová káva.
Fakulta tropického zemědělství vznikla z Institutu tropů a subtropů teprve před nedávnem. Už dnes je ale první pražskou fakultou s certifikátem Fair trade. Vzdělává odborníky na zemědělství a udržitelný rozvoj v zemích třetího světa. S čímž úzce souvisí i Fair trade. Na fakultě se proto vytvořila skupina, která myšlenku takzvaného férového obchodu šíří.
Chrudimští zastupitelé dnes dostanou na stůl znovu deklaraci o podpoře fair trade. Status fair trade města se snažila radnice prosadit už vloni, ale tehdy narazila na odpor části opozice. Jednání začíná v 16 hodin a na programu je také plán na modernizaci veřejného osvětlení nebo příspěvek na digitalizaci městského kina.
Stovky lidí v Česku zahájili dnešní den „férovou snídaní“. Víc než osmdesát českých měst se letos za pojilo do šňůry snídaňových pikniků pořádaných po celém světe v rámci Světového dne pro faire trade. Fairtradovou kávu, ale také vlastnoručně zhotovené bio bábovky, koláče nebo pomazánky ochutnávali i v Pardubicích.
Téměř šest desítek českých měst a obcí se dnes připojí k veřejnému snídaňovému happeningu, kterým oslaví Světový den pro fair trade. Desetitisíce lidí z celého světa nebudou snídat doma, ale společně například v parcích, na náměstích, v zámeckých zahradách i na nábřeží řek. Česká republika se letos připojí už podruhé. V Pardubicích jsou připraveni i na rozmary počasí.
Češi jsou i v dobách ekonomické nejistoty ochotni připlatit si za takzvané fairtradové výrobky. Loni za ně vydali 92 milionů korun, tedy o 15 procent víc než v roce 2010. V rámci konceptu Fair trade, neboli spravedlivého obchodu, mají větší příjmy z prodeje produktů získat pěstitelé či řemeslníci z rozvojových zemí. Za svou práci také mají dostat takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na výrobu a zaručuje jim současně důstojný život.
Je žlutý, loupe se a v průměru váží 150 gramů. V obchodu koupíte jeden zhruba za tři až pět korun. Banán. Náklady na jeho produkci, dopravu a prodej, to vše se skrývá v této ceně.
Před nákupním centrem na pražském Andělu se dnes objevila fronta na banány. Podle Společnosti pro Fair Trade – NaZemi je v důstojných podmínkách vypěstovaných banánů v českých obchodech stále nedostatek. Organizátoři proto chtěli recesistickou akcí přimět kolemjdoucí, aby se více zajímali o původ banánů, které konzumují.
Supermarkety v Česku nabízejí na svých regálech jen zlomek zboží, u kterého je zaručeno, že vzniklo za důstojných pracovních a lidských podmínek. Happening „Fronta na banány“, který má na tuto skutečnost upozornit, organizuje Společnost pro Fair Trade - NaZemi.
Cena zboží zůstává pro české zákazníky jedním z nejdůležitějších ukazatelů. Zhruba pětina z nich se při nákupu rozhoduje jen podle ceny produktu. Možná je to dobrá volba pro jejich peněženky, ale určitě špatná pro výrobce a prodejce zboží. Řeč může být o potravinách, oblečení nebo nábytku - ale také o květinách.
Každý, kdo si chce od plic zakřičet a připojit tím svůj hlas k dodržování pracovních a lidských práv při výrobě zboží, má možnost. Dnes v Praze na Jungmannově náměstí a zítra v Brně tak může učinit v budce fairtradové společnosti ‚NaZemi‘, která volá po lidských právech v byznysu.
Na dnešek připadá světový den pro fair trade – výrobky s tímto označením se i na našem trhu vyskytují čím dál častěji. Zatímco populární značka BIO zaručuje, že to, co si kupujete, je čistě přírodní, fair trade znamená, že daný produkt byl vypěstován nebo vyroben za lidsky důstojných podmínek. Především jde ale o obchodní strategii, která usiluje o zlepšení životních podmínek prodejců ze zemí třetího světa.
Na čtyřiceti místech budou dnes lidé veřejně snídat. Oslaví tak Světový den pro spravedlivý obchod - fair trade. Česko se k akci připojuje poprvé. Lidé budou snídat například na náměstích, v zámeckých zahradách, ale i na méně tradičních místech. V Chodouni například u jezu zvaném Kafák.
Češi přicházejí stále víc na chuť nákupům na trhu s takzvanými "fair trade" výrobky. Jde o způsob obchodu, zaručující producentům z rozvojových zemí spravedlivou odměnu za jejich práci. Loni se tuzemský obrat těchto produktů vyšplhal na 80 milionů korun. To je o 60 procent víc, než v předchozím roce.
Takzvané Fair trade banány jsou v západní Evropě běžné. U nás jsou k dostání zatím jen v jednom maloobchodním řetězci a navíc ne vždy. Malí farmáři v Ekvádoru ale doufají, že jich bude i v Česku na pultech čím dál víc.
Práce až šestnáct hodin denně šest dní v týdnu za minimální mzdu. Takové jsou podmínky v asijských továrnách vyrábějících sportovní oblečení, které se dováží do Čech. Potvrdil to roční výzkum české společnosti pro Fair Trade. Každý Čech přitom průměrně utratí za outdoorové oblečení zhruba pět tisíc korun ročně. O tom, kdo a kde jeho zboží vyrobil se už ale většinou nezajímá.
V České republice startuje kampaň Fairtradová města. Jde o iniciativu, která podporuje způsob obchodu zaručující producentům z rozvojových zemí spravedlivou odměnu za jejich práci.
Už osmý Týden lidských práv začíná dnes v Brně. Podílejí se na něm čtyři organizace zabývající se lidskoprávní tématikou. Amnesty international, Liga lidských práv, Nesehnutí a Společnost pro Fair Trade nabídnou veřejnosti tématické diskuze, přednášky a workshopy.
Loni se do Česka dovezlo 150 tisíc tun banánů. Dnes startuje česká část kampaně nazvané ‚Za férové banány‘. Banány jsou jednou z nejvíce obchodovaných zemědělských plodin na světě. Jenže při jejich pěstování není často vše úplně v pořádku.
V Česku už za několik dní začne kampaň Za férové banány. Zboží s nálepkou Fair trade, tedy takové, které zaručuje šetrnost k životnímu prostředí a především férové zacházení a přiměřenou odměnu pro jeho zpracovatele, je v Česku běžné. Pro banány to však neplatí. Fair trade banán v Česku zatím těžko seženete.
Nevládní organizace, která se jmenuje Společnost pro Fair Trade zjišťovala postoje výrobců oblečení k pracovním podmínkám zaměstnanců v rozvojových zemích. Zajímalo jí, zda oděvní firmy, které si nechávají šít oblečení ve třetím světě, kontrolují dodržování pracovního práva v továrnách odkud výrobky berou a zda pro jejich dodavatele nepracují děti.
Česko se tento týden připojilo k mezinárodnímu týdnu Fair Trade. Lidé si tak mohou poslechnout například sérii besed, kde se bude o tomto ‚spravedlivém obchodu‘ debatovat nebo mohou ochutnat některý z výrobků či se podívat na výstavu.