Na fair trade květiny v českých obchodech nenarazíte
Cena zboží zůstává pro české zákazníky jedním z nejdůležitějších ukazatelů. Zhruba pětina z nich se při nákupu rozhoduje jen podle ceny produktu. Možná je to dobrá volba pro jejich peněženky, ale určitě špatná pro výrobce a prodejce zboží. Řeč může být o potravinách, oblečení nebo nábytku - ale také o květinách.
Zmapovat cestu květiny do českého obchodu není tak jednoduché, ale v podstatě převládá názor, že většina květin, které se u nás prodávají, pochází z chudých zemí, ve kterých je lidé také pěstují v nevyhovujících podmínkách.
Na jedné takové farmě - v africké Keni – natáčel kolega Jaromír Marek, z jehož reportáže vyplynulo, že firmy neposkytují pracovníkům dostatečně kvalitní ochranné pomůcky a lidé pak mají z chemických postřiků zdravotní potíže.
Jenže zatímco v jiných evropských zemích si mohou lidé koupit kromě květin z těchto farem také takzvané fair trade květiny, tedy květiny, které lidé vypěstovali za důstojných pracovních podmínek, v Česku to zatím možné není.
Fair trade květiny jsou dražší
Hlavním důvodem je to, že fair trade květiny by musely být dražší, protože každý dovozce fair trade výrobku musí ročně platit takzvanou certifikaci ve výši tři až čtyři tisíce euro ročně. Toto jakési povolení k dovozu fair trade zboží, je přitom důležité pro celý řetězec výroby a prodeje.
„Celý ten systém velice dbá na to, aby nebyl zneužíván, aby se tu neobjevili nějací obchodníci či zpracovatelé, kteří si myslí, že nezneužívají své zaměstnance a tu známku na svůj produkt umístí,“ vysvětluje Veronika Bačová z Asociace pro fair trade.
Prodejci květin si tak myslí, že by Češi fair trade květiny nekupovali, a oni by tratili. Ostatní fair trade výrobky, jako je čaj, káva nebo čokoláda, si sice své zákazníky v Česku našly, ale to jsou produkty, které nějakou dobu vydrží – na rozdíl od květin, které rychle vadnou.
Nad původem květin Češi nepřemýšlejí
Podle lidí z Ekumenické akademie, která se v projektu Fair Trade angažuje, se o původ květin zajímají ani neziskové organizace - když potřebují květiny na nějaké své akce.
„Mně zákazníci v květinářství i lidé na ulici ale odpovídali, že květiny vybírají podle toho, komu je kupují. Řada lidí mi na otázku, zda je zajímá původ kupovaných květin, odpověděla, že je to nikdy nenapadlo. Ze zhruba deseti oslovených lidí mi jediná paní řekla, že ji původ květin zajímá a že se na něj ptá,“ konstatovala reportérka Radiožurnálu.