Velbloudí maso bylo pro beduíny klíčovým zdrojem bílkovin. Guláš z velbloudího masa je jedno z tradičních jídel, které se i dnes připravuje v některých beduínských komunitách při oslavách.
Každý rok na severu Chile závodí stovky lidí se svými terénními motocykly, džípy, čtyřkolkami a buginami na okruzích kolem pouště. Někdy tím ale ničí obrovské obrazy na pouštních svazích – geoglyfy.
„Pak mě to vykopne a řeknu si: to je super, že jsem o tom nic nevěděla! Kdybych to věděla, tak tam v životě nejdu,“ pochvaluje si herečka půsty či pobyty ve tmě v rozhovoru pro Radiožurnál.
„Myslela jsem si, že budu mít ateliér na Montmartru. Odjela jsem bez znalosti jazyka, bez jistot. Přes den jsem neměla co jíst, ale večer jsem si užila“ popisuje výtvarnice Martina Skala.
Takzvaná Brána do pekla je nejpopulárnější turistickou atrakcí v zemi. Není jasné, jak hořící kráter vznikl. Řada lidí věří, že je to pozůstatek neúspěšného sovětského pokusu o těžbu v roce 1971.
„Je to nejintenzivnější písečná bouře v naší zemi za posledních deset let, která navíc pokryje nejširší oblast,“ napsal na své webové stránky čínský národní meteorologický úřad.
Uprostřed egyptské pouště se dosud povalují rozpracované žulové sloupy, které měly putovat do Říma. Nedaleko letoviska Hurgháda totiž leží dobře ukryté římské těžařské město Mons Claudianus.
Claire Nelsonová si ani neuměla představit, že se stane hrdinkou hrůzyplného příběhu, ve kterém ji půjde o život. Pak spadla z balvanu a zranila si kyčel. Ocitla se sama a nemohoucí v divočině.
Neobvyklá sněhová bouře zasáhla oblast na západě Alžírska, která bývá někdy označovaná jako Brána Sahary, protože za ním už začínají nekonečné duny žlutého písku. Ten se ale v neděli pokryl sněhem.
První díl vědecko-technického pořadu Experiment se bude věnovat mimo jiné projektu S.A.W.E.R. Výrabět vodu ze vzduchu zní jako sci-fi, ale právě tak se chtějí prezentovat čeští vědci na EXPO 2020.
Evropané mohou v supermarketech koupit broskve nebo brambory z Egypta. Vypěstované jsou na farmách, kde byl ještě před deseti lety jen písek. Egyptské pouště se ale pomalu mění v úrodná pole a zemědělci na nich pěstují ovoce a zeleninu určené pro evropský trh.
Nedaleko Pardubic - mezi opatovickou elektrárnou a Lázněmi Bohdaneč - vznikla poušť. V délce tří kilometrů pod elektrickým vedením ji uměle vyrábějí ochránci přírody. Říkají jí 'Východočeská Sahara' a její písčitý terén se snaží upravit tak, aby se v něm dařilo pískomilným druhům rostlin a živočichů. A výsledek se po dvou letech dostavil. Dokazuje to například motýl okáč ovsový.
Právě dnes startuje v Maroku jeden z nejtěžších běžeckých závodů na světě. Účastníci stráví v horké poušti několik dní, během každého z nich uběhnou desítky kilometrů a veškeré zásoby si při tom nesou na zádech. V 58 letech se do závodu přihlásil i Josef Škvor z Prahy. Náročnou trať bere jako životní výzvu.
Prach ze Sahary ohřívá atmosféru, zvyšuje tvorbu mraků a prodlužuje období sucha. A na jeho produkci se podle nové studie podílí intenzivní zemědělství.
Významný nález se zřejmě podařil italským archeologům Angelovi a Alfrédu Castiglionovým, když objevili v egyptské poušti hory vybělených kostí. Mají za to, že se jedná o ostatky padesátitisícové armády, která se ztratila při kataklizmatické bouři na pochodu z egyptských Théb do oázy Síwa před dvěma a půl tisíci lety.
Francouz Stephane Peterhansel je prvním závodníkem, který vybojoval sedm celkových prvenství v Rallye Dakar. Po šesti vítězstvích mezi motocyklisty dnes oslavil první triumf mezi automobily za volantem mitsubishi a stal se absolutním rekordmanem rallye. Dosud se dělil o primát s Karlem Lopraisem, který všech svých šest triumfů vybojoval v kategorii kamionů.
Posádky obou českých kamionů stihly opravit závady na předních nápravách a i když ztratily šance na medailová umístění, odstartovaly do předposlední etapy rallye vedoucí z Nuakšottu do Dakaru. V ní si první vítězství pro Volkswagen připsala Jutta Kleinschmidtová, v motocyklech opět útočil Francouz Richard Sainct s KTM a v kamionech pošesté zvítězil Rus Firdaus Kabirov na kamazu.
V patnácté etapě z Tikžidže do Nuakšottu postihly obě zbývající české posádky v dakarské rallye závažné potíže, kvůli kterým ztratily několik hodin. Mnohem lépe se dařilo Japonci Masuokovi, Italovi Meonimu a Rusovi Kabirovovi, kteří etapu vyhráli v kategoriích automobilů, motocyklů, respektive kamionů.
Obě české tatrovky nabraly ve 14. etapě dakarské rallye další ztrátu. Tomáš Tomeček dojel šestý, celkově tak byl druhý o 66 minut za Čaginem. Karel Loprais skončil devátý a v průběžné klasifikaci se propadl zpět na 5. místo se ztrátou přes 2 hodiny. Večerní rozhodnutí jury ale ztrátu obou vozů ještě o téměř půl hodiny zvýšilo. Kategorii motocyklistů ovládl na trase do mauritánské Tidžikži Francouz Després, automobily jeho krajan Alphand. Nadále vedou Španěl Roma respektive Peterhansel z Francie.
Karel Loprais na tatře triumfoval podruhé v probíhajícím ročníku Rallye Dakar. Vyhrál 13. etapu na 733 km dlouhé trase z malijského Bamaka do mauretánského Ajún al-Atrúsu. Pro Lopraise je ale důležitější, že se v celkovém pořadí dostal na průběžné třetí místo za Tomáše Tomečka jedoucího s tatrou brazilského týmu, který byl druhý i v dnešní etapě. Celkově vede Rus Čagin na kamazu.
Devátou etapu rallye Dakar 2004 vyhrál v soutěži automobilů Hiroši Masuoka na mitsubishi. Snížil tak náskok svého týmového kolegy Stéphana Peterhansela. V kategorii motocyklů získal etapový vavřín Cyril Despres, celkově ale dál vede Nani Roma. V kamionech v pátek vyhrál Firdaus Kabirov na kamazu před svým kolegou Vladimírem Čaginem. Další dvě etapy rallye byly z bezpečnostních důvodů zrušeny.
Karel Loprais s tatrou vyhrál osmou etapu pouštní Rallye Dakar, která vedla po mauritánském území z Ataru do Tidžikži a měřila 393 kilometry. Celkově si polepšil na třetí místo. Za ním dojel do cíle lídr průběžného pořadí Rus Vladimir Čagin s Kamazem a třetí skončila další Tatra Tomáše Tomečka a Brazilce Andreho de Azeveda. V průběžném pořadí ztrácí Tomeček na vedoucího Čagina necelou třečtvtěhodinu. Třetí Loprais je o další hodinu zpět.
Sedmou etapou z marockého Tantánu do Ataru v Mauritánii pokračovala dakarská pouštní rallye. Dařilo se Tomáši Tomečkovi, který s tatrou obsadil druhé místo o 14 minut za Rusem Čaginem, Karel Loprais dojel čtvrtý. V celkovém pořadí jsou naši jezdci na třetí respektive páté pozici, vede právě Čagin. Mezi automobily je celkově nejrychlejší Masuoka, mezi motocykly Despres.
Na dakarské rallye již pokračují v soutěži jen dva české kamiony, posádka Martina Macíka už ve výsledcích chybí, její liazku zradil během dnešní šesté etapy zadní diferenciál. Zato Rus Vladimir Čagin si připsal už třetí etapové prvenství v letošním ročníku a upevnil si vedení v soutěži kamionů. Na 351 kilometrů dlouhém měřeném úseku po písečných, ale i kamenitých cestách prohrál Tomáš Tomeček s tatrou souboj s kamazem obhájce trofeje o necelých deset minut, byl v šesté etapě čtvrtý, ale uhájil průběžné třetí místo. Karel Loprais byl dnes pátý se čtvrthodinovým mankem, celkově už na stejné pozici ztrácí téměř hodinu.
V soutěži automobilů na Rallye Dakar se po páté etapě, která vedla z Ar-Rašídíje do Varzázátu a měřila 575 km, rozestupy počítají na minuty a odečítají se od nejlepšího času Stéphana Peterhansela. Francouzský pilot se svým mitsubishi dnes pokračoval v útoku na sedmé prvenství ve slavném závodě, ale nakonec se kvůli penalizaci musel spokojit se druhým místem v etapě.
Fin Vatanen si připsal jubilejní 50. etapové vítězství v automobilové části Rallye Dakar. Z českých jezdců si nejlépe vedl motocyklista Oldřich Bražina na hondě. Celkově je pětačtyřicátý. V celkovém pořadí si polepšily všechny české posádky s výjimkou Lopraisovy tatry. Další výsledky připojuje z cíle etapy z Tangeru do Er Rachidii náš reportér Petr Jansa.