Lodní přepravu z Asie do Evropy nadále blokují jemenští povstalci, kteří na obchodní lodě útočí. Nezabránily tomu ani britsko-americké útoky na jejich základny.
„Je tu velká pravděpodobnost, že se konflikt v této části světa ještě dost rozhoří,“ popisuje blízkovýchodní zpravodaj Českého rozhlasu Štěpán Macháček.
Pro průjezd jedné lodi potřebuje Panamská kanál 200 milionů litrů sladké vody, což ředitel správy průplavu označil za velkou nevýhodu. Kvůli suchu tak správa omezila provoz.
Ve frontě za uvázlou lodí stála čtyři další plavidla. Kvůli silnému větru v roce 2021 uvázla v Suezském průplavu obrovská kontejnerová loď Ever Given, která tím zastavila provoz v obou směrech.
Podle agentury AP není zatím jasné, proč loď na mělčinu najela. V části Egypta, také v jeho severně položených provinciích, panovalo v neděli špatné počasí.
Některé druhy připlavou, jiné se nalepí na kýl lodí, vajíčka a larvy přesouvají silné vodní proudy. V minulosti druhy, které připlavaly průplavem, nepřežily zimu.
Loupež se odehrála na dálničním odpočívadle v Německu a podle Butaly ji provedla dobře organizovaná skupina. Uloupené komponenty jsou klíčové pro stavbu téměř 10 000 kol.
O smlouvě mezi Národním úřadem pro tunely (NAT) a konsorciem, které zahrnuje společnosti Siemens Mobility, Orascom Construction a Arab Contractors, ve středu informovala egyptská vláda.
Samotný Suezský průplav není návštěvníkům příliš přístupný. S výjimkou několika málo míst vojáci odhánějí každého, kdo by se ke strategické vodní cestě přiblížil.
Čtyři sta metrů dlouhou loď Ever Given se podařilo uvolnit v pondělí, na což čekalo přes 400 plavidel. Za komplikace spojené s kontejnerovou lodí teď Egypt žádá v přepočtu víc než 22 miliard korun.
Právě před rokem jsme si mohli naplno uvědomit, jak Evropa, kdysi výrobce všeho pro zbytek světa, má postupně problém vyrábět roušky, jehly, pak některé farmaceutické výrobky.
Zdržení v Suezském průplavu není letos prvním případem, kdy jsou naloděná zvířata v ohrožení. Minulý týden španělské úřady nařídily utracení 1600 krav.
Šéf správy průplavu řekl, že provoz by se mohl vrátit do průměrné úrovně asi do čtyř dnů. Podle odborníků na lodní dopravu ale potrvá až deset dnů, než proplují všechny lodě, které čekaly na uvolnění.
Další práce by mohly zkomplikovat kameny, které záchranné týmy objevily pod přídí. Egyptský prezident Sísí chce plavidlo odlehčit a přesunout z něj přes 18 tisíc kontejnerů.
Pouhý rok po začátku pandemie má policie začít kontrolovat, jak se dodržuje karanténa a izolace, už po staletí základní a ověřený způsob, jak šíření nákazy všeho druhu zastavit.
Obrovská nákladní loď plující pod panamskou vlajkou v úterý najela na mělčinu a zatarasila důležitou lodní a obchodní cestu. Týmy se snaží kolos uvolnit pomocí obřích rypadel.
„V současné době se odhaduje, že denní ztráty jsou až 200 miliard korun. Pokud to bude opravdu trvat pouze jeden až dva dny, tak bychom to neměli jako koncoví uživatelé nijak pocítit,“ shrnul Kolařík.
Operátor, jímž je tchajwanská společnost Evergreen Marine, uvedl, že příčinou mohl být silný vítr a také prachová bouře. Suezským průplavem loni proplulo téměř 19 tisíc lodí.
Ropušnice je dravá jedovatá ryba, jejíž dramatický populační růst ohrožuje mořský ekosystém. Vyskytuje se zejména v Tichomoří a Rudém moři, odkud se vlivem klimatických změn dostala do Středomoří.
Egypt slavnostně otevřel takzvaný nový Suezský průplav. Inaugurace se zúčastnily hlavy arabských a afrických zemí. Jediným evropským prezidentem byl François Holland, z Ruska a Řecka dorazili premiéři - Dmitrij Medveděv a Alexis Tsipras. V okolí města Ismáílíja, kde se slavnosti konaly, byla hustě rozmístěna armáda i policie. V sousedství průplavu na severu Sinaje totiž působí egyptská odnož Islámského státu.
Egypt podepsal kontrakty na vznik nového Suezského průplavu. Evropsko-arabské konsorcium firem začne kanál hloubit příští týden. Vodní koridor povede paralelně se stávajícím 145 let starým kanálem. Projekt je součástí ambiciózního plánu prezidenta Abd al-Fattáha Sísího na zotavení egyptské ekonomiky.
Egyptský prezident Abd al-Fattáh Sísí dnes představil plán na vybudování nového suezského kanálu. Celkem 72 kilometrů dlouhá vodní cesta by měla vést podél stávajícího 163 kilometrů dlouhého průplavu. Nový kanál by měl zrychlit přepravu lodí mezi Středozemním a Rudým mořem. Náklady na jeho vybudování se odhadují na 4 miliardy dolarů, v přepočtu asi 82,5 miliardy korun.