Pokrok v Suezském průplavu: s lodí se podařilo pohnout, k vyproštění je však stále daleko

Správa Suezského průplavu zaznamenala pokrok ve vyprošťování uvízlého plavidla. Uvedl to šéf správy Usáma Rabí. Práce pokračují s pomocí silných remorkérů, které se pokoušejí stáhnout loď zpátky do koryta. 400 metrů dlouhá obří kontejnerová loď Ever Given uvízla v Suezském průplavu v úterý. Úplně tak přerušila hlavní obchodní spojení mezi Asií a Evropou.

Káhira (Aktualizováno: 21:45 27. 3. 2021) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na uvolnění Suezského průplavu čekají stovky lodí.

Na uvolnění Suezského průplavu čekají stovky lodí. | Zdroj: Reuters

Agentura Reuters v sobotu s odvoláním na správu průplavu uvedla, že na uvolnění cesty čeká už 321 lodí, včetně těch, které čekají v Suezském zálivu a ve Středozemním moři. Egyptské úřady doufají, že nebude třeba vyložit z lodě náklad. Na palubě je přes 18 tisíc kontejnerů. 

Pokus o uvolnění lodi uvízlé v Suezském průplavu nevyšel. Denní ztráty šplhají k miliardám dolarů

Číst článek

Bagry vytěžily tisíce kubíků písku zpod lodi a remorkéry se snaží dostat loď zpátky do splavné části koryta. Záchranáři se teď upínají k neděli, kdy má nastat vyšší příliv, a zároveň do Suezského průplavu dorazí další dva remorkéry z Nizozemska. Pomoc přislíbily i Spojené státy.

Americký prezident Joe Biden řekl, že jeho země má možnosti, které většina ostatních nemá. Podle agentury Reuters je ve hře třeba vyslání expertů na bagrování.

Příčina nejasná

Podle šéfa Správy Suezského průplavu Usámy Rabía nebylo úterní špatné počasí tou hlavní příčinou uvíznutí lodě. Další důvody ale neupřesnil. Vyšetřování provozovatele lodi - společnosti Bernhard Schulte Shipmanagement - vyloučilo mechanickou závadu nebo selhání motoru.

Silný vítr se proto zdál pravděpodobnou příčinou nehody, jak řekl Radiožurnálu i bývalý první palubní důstojník Ctirad Pacák.

„Díval jsem se zpětně na mapy počasí a v té době tam mohly být silnější větry, což není pro Suezský kanál obvyklé. On stačí i krátkodobý škval, aby to loď rozhodilo z centra plavební dráhy,“ uvedl.

Posádka podle provozovatele lodi zůstává v dobrém rozmaru. Poškozený nejspíš není ani náklad. Každý den, kdy je kanál uzavřený, však stojí světovou ekonomiku zhruba 22 miliard korun. Plavidlo společnosti Evergreen dlouhé 400 metrů blokuje Suezský kanál od úterý, kdy najelo na mělčinu. 

Ondřej Klapal, Štěpán Macháček, onz Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme