Ruská stínová flotila. Stovky lodí, které vyvážejí ropu a vyhýbají se sankcím. Patří k nim i podezřelý tanker, který vlastní firma se sídlem v Praze? A zajímá to úřady?
Devětapadesátiletého kapitána v úterý zadržela britská policie, která jej podezírá z usmrcení z hrubé nedbalosti. Britské úřady uvádí, že se patrně nejednalo o úmysl.
Britská policie už zadržela muže, podezřívá ho z usmrcení z nedbalosti. Podrobnosti o muži a jeho roli v nehodě ale úřady nezveřejnily. Uvedly jen, že je mu 59 let a že zůstává ve vazbě.
K místu srážky míří podle prohlášení pobřežní stráže hasící letoun a lodě z okolí, stejně jako záchranná plavidla a vrtulník. Podrobnosti o rozsahu škod zatím nejsou známy.
Finská policie uvedla, že dosud zadržovaná loď plující pod vlajkou Cookových ostrovů může nyní opustit finské vody, nemohou tak ale učinit tři vyšetřovaní členové posádky.
Nejméně tři tankery, které dříve navštívily ruské přístavy, byly v posledním měsíci ve Středozemním moři poškozeny výbuchy. Některé z těchto lodí jsou podezřelé z pašování ruské ropy do Evropské unie.
Podle dostupných informací zastavila většina tankerů u pobřeží Ruska v Baltském moři a na Dálném východě. Několik jich zakotvilo u čínských přístavů a u Singapuru.
Vyšetřující Lohi uvedl, že tanker Eagle S v době zadržení hrozilo přetnutím druhého elektrického kabelu Estlink1 a plynovodu BalticConnector mezi Finskem a Estonskem.
Hlídky nyní kontrolují pobřeží v délce 70 kilometrů. Na úklidových pracích se podílí více než 1000 lidí, z pláží bylo dosud odstraněno na 80 tun ropy, uvedla agentura DPA.
Záchranáři evakuovali posádku tankeru Volgoněfť 239. Ten v neděli uvízl u Tamaňského poloostrova, uvedlo ruské ministerstvo pro mimořádné události. Neurčité množství mazutu vyteklo do moře.
„V posledních týdnech jsme také byli svědky případů, kdy byl automatický systém identifikace záměrně vypínán, ... takže se ukazuje chybná poloha plavidla,“ řekl Pekka Niittyla z pobřežní stráže.
Húsíové, kteří ovládají většinu Jemenu, se již ve čtvrtek přihlásili k odpovědnosti za útok a tvrdili, že na loď Chem Ranger zaútočili protilodními střelami.
Řecká společnost Empire Navigation, která plavidlo provozuje, v prohlášení uvedla, že ztratila kontakt s lodí a 19 členy posádky, kterou tvořilo 18 Filipínců a jeden Řek.
Plavidlo začalo hořet, ale nikdo z posádky nebyl zraněn. Húsíové, kteří ovládají severozápad Jemenu, už v sobotu uvedli, že budou útočit na lodě zemí a společností, které spolupracují s Izraelem.
Ocelové casco, široké 12 metrů a dlouhé 86 metrů, zatím ještě nemá motor – ten namontují až v Nizozemsku, kam ho odveze tlačný remorker. V budoucnu bude převážet jedlé oleje.
Izraelský premiér Naftali Bennett v neděli obvinil Írán z toho, že ve čtvrtek v noci zaútočil bezpilotním letounem v Arabském moři na tanker Mercer Street provozovaný společností Zodiac Maritime.
Agentura AFP citovala několik odborníků, podle kterých útok nese známky odvetných akcí Íránu a Izraele, v rámci kterých jsou v zálivu pravidelně napadána plavila spojená s jedním či druhým státem.
Hankuk Chemi plul z petrochemických závodů, když na něj 4. ledna zaútočila ozbrojená jednotka íránských revolučních gard, donutila ho změnit kurs a zakotvit v íránském přístavu.
K lodi, která se plaví pod liberijskou vlajkou, vyrazila v neděli plavidla pobřežní stráže i vrtulníky. Podle policie obavy o osud posádky začaly krátce po 11.00 a kolem plavidla byla uzavřená oblast.
V Nizozemsku má nový tanker vozit oleje. Stavbu nového plavidla zkomplikovala pandemie koronaviru, kdy se například nemohli do loděnice dostat dělníci ze zahraničí.