„Ze stanice Bratislava-západ bude postavená čistě nová trať na novém tělese na rychlost 300 až 400 kilometrů za hodinu až do České republiky,“ říká Miroslav Garaj.
Úsek Brno – Přerov bude jako takzvané rychlé spojení součástí české sítě vysokorychlostních tratí (VRT). Kvůli nižší rychlosti ale není plnohodnotnou vysokorychlostní tratí.
„My neurčujeme, kudy trať povede a jak bude vypadat, ani jaké bude mít technické parametry. Pouze schvalujeme koridor široký zhruba 100 metrů, kudy by trať mohla vést,“ říká Jan Schiller (ANO).
Železničáři při přípravě vysokorychlostní tratě provrtali v polovině března vysokotlaký plynovod. Nyní tvrdí, že o nich věděli, ale někdo jim naschvál posunul již zaměřené kolíky.
„Rozhodně to bude o penězích. Ale to území je pro nás cenné. Je to vycházková část města Přerova. Bydlí tam tisíce lidí a byla by škoda, kdyby se znehodnotila část krajiny,“ říká náměstek primátora.
„Je tu spousta lokálek, do kterých se nasypaly peníze, ale nikdo tam nejezdí. Peníze pak chybí na modernizacích a hlavních koridorech,“ kritizuje expert Jan Sůra ze serveru zdopravy.cz.
Správa železnic uvádí dva základní argumenty pro výstavbu vysokorychlostních tratí. „Jedním je podpora rozvoje regionů, druhým životní prostředí,“ říká náměstek ředitele pro přípravu tratí.
Česko prošvihlo šanci urychlit výstavbu dálnic za peníze z EU, jako to dokázalo Polsko. „Bez investic v dopravě a energetice nebudeme ekonomicky růst,“ varuje ministr dopravy Martin Kupka.
Na Vysočině geodeti vyměřují místa, kudy by měla železnice vést. Během letošního roku musí získat data ze zhruba osmdesátikilometrového úseku mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší.
První úsek rychlotratě za desítky miliard korun má do několika let propojit Prosenice a Ostravu. Například v Lipníku nad Bečvou ale nová železnice protne zahrádkářskou kolonii Ořech.
Rekonstrukce české železnice se zpožďují a prodražují, přesto chce vláda proměnit dráhy na vysokorychlostní tratě. Debatují o tom ministr Martin Kupka (ODS) a zástupce spolku VRTáci.
Jak se města potýkají s velkým množstvím aut, rozebírá Mf Dnes. Nebo že budou vysokorychlostní tratě stát Česko víc, než se předpokládalo. Více ve výběru z médií.
Žádný jiný stát by nám soupravu nepůjčil na tak dlouho, vysvětluje šéf Správy železnic Jiří Svoboda. Vysokorychlostní francouzský vlak je k vidění na pražském hlavním nádraží.
V českém tisku se v pátek dočtete, že Správě státních hmotných rezerv chybí dostatek ropy, a to i přes to, že na to upozorňuje Nejvyšší kontrolní úřad, píše deník E15.
Obě studie zahrnují například prognózy budoucího počtu cestujících, návrh linkového vedení dálkových vlaků, varianty technického řešení včetně propojení na konvenční síť a také ekonomickou analýzu.
O smlouvě mezi Národním úřadem pro tunely (NAT) a konsorciem, které zahrnuje společnosti Siemens Mobility, Orascom Construction a Arab Contractors, ve středu informovala egyptská vláda.
V tisku se ve středu dočtete, že hospody plánují zdražit jídlo i pití v průměru o deset procent. Za pivo by si mohly říct o tři až pět korun víc, za jídlo až o dvacet korun víc, píšou Lidové noviny.
V pondělním tisku se dočtete, že ceny benzinu a nafty dál porostou. Píšou to Hospodářské noviny. Krušné hory podle deníku Právo protne tunel pro rychlovlaky.