První úsek rychlodráhy mezi Brnem a Přerovem zhotoví tři firmy. Dostavět mají v roce 2028
Modernizaci první části železniční trati z Brna do Přerova, úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem, provedou firmy Strabag Rail, Eurovia CZ a Porr. Podaly nejlepší nabídku ve výši 6,69 miliardy korun. Stavba by měla začít letos v květnu, dokončení se plánuje koncem roku 2028. Na přibližně desetikilometrovém úseku přibude druhá kolej, vlaky tu zrychlí ze 100 na 200 kilometrů v hodině. ČTK a Radiožurnálu to řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Úsek Brno – Přerov bude jako takzvané rychlé spojení součástí české sítě vysokorychlostních tratí (VRT). Kvůli nižší rychlosti ale není plnohodnotnou vysokorychlostní tratí.
Cesta k úspěšné stavbě vysokorychlostních tratí? Co největší konkurence stavebních firem, myslí si Kupka
Číst článek
„Pod kopcem Kozlov vznikne 744 metrů dlouhý Němčický tunel. Stavbaři vybudují osm nových železničních mostů, nejdelší z nich přes údolí potoka Žlebůvky bude měřit 122 metrů,“ uvedl Gavenda.
Na trase modernizovaného úseku podle něj budou dvě zastávky, a to Měrovice nad Hanou a Němčice nad Hanou. Obě zastávky budou bezbariérové, v Němčicích navíc vznikne navazující autobusový terminál. „Oba stávající přejezdy se zruší, v Němčicích díky přeložení trati do nové polohy, v Měrovicích ho nahradí nová objízdná komunikace,“ řekl Gavenda.
Součástí modernizace úseku jsou i částečné přeložky silnic třetí třídy, které trať křižují. V blízkosti obcí podél trati stavbaři postaví protihlukové stěny o délce téměř 2900 metrů.
Správa železnic jedná o pozemcích pro rychlodráhu Moravská brána. Někteří majitelé se ale prodeji brání
Číst článek
„V rámci stavby dále dojde k posunu styku střídavé a stejnosměrné napájecí soustavy od Nezamyslic před Přerov,“ doplnil Gavenda. Na trati bude rovněž nainstalován automatický evropský zabezpečovací systém ETCS a rádiový systém GSM-R.
Projektová dokumentace, zabezpečovací a rádiový systém jsou spolufinancovány Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy. Z něj by se podle Gavendy měly spolufinancovat i stavební práce.
Úsek aktuálně zkoumají archeologové. Správa železnic také kácí dřeviny v místě plánovaných přeložek silnic.