„Když o tom mluví památkáři, tak mluví o celé stavbě. Paradoxně se tam objevuje i názor, že největší hmota mostu jsou ve skutečnosti kamenná předmostí,“ říká Hřib.
Pražští radní hlasovali o studii možných umístění vypracované Institutem plánování a rozvoje. Nahrazení mostu z přelomu 19. a 20. století kritizují památkáři i radnice městských částí.
„Původní Výtoňský most přesuneme, nezbouráme,“ zdůrazňuje Iveta Torkoniaková. „Nový most nebrání průhledům, nemění siluety nebo panoramata. Zlepší průchod pro pěší i průjezd pro cyklisty.“
Ministr Kupka uvedl, že stát projekt nového mostu, který vzešel z architektonické soutěže, podrobí mezinárodně uznávanému posouzení vlivu na kulturní dědictví.
Kolem stavu a budoucnosti mostu se v poslední době vede diskuse. Správa železnic chce jeho památkově chráněnou vrchní konstrukci nahradit novou, což kritizují památkáři či občanské spolky.
„Z analýz a posudků vyplývá, že pro železniční provoz je nutná výměna vrchní ocelové konstrukce,“ zdůrazňuje ředitel odboru přípravy staveb ve společnosti Správa železnic Pavel Paidar.
Podle Správy železniční dopravní cesty řešení profesora Brühwilera představuje značná rizika. V rozhovoru pro server iROZHLAS.cz ale Brühwiler řekl, že podobné postupy se používají ve Švýcarsku běžně.
Ke stejnému závěru už dříve dospěla analýza pro státní Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Národní památkový ústav tehdy uvedl, že lze možná ještě most opravit.
Železničnímu mostu mezi Výtoní a Smíchovem hrozí demolice. Ve čtvrtek o tom informoval server iDNES.cz a Strana zelených. Následně to potvrdila i mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.