Chodci na vozovce často podceňují rizika nehody. Hlavně ve tmě
Od začátku roku do včerejší půlnoci zemřelo při dopravních nehodách celkem 25 osob, z toho osm chodců. Ti navíc velmi často podceňují svou viditelnost za tmy. Osobu ve světlém oblečení přitom zahlédne řidič na vzdálenost 25 metrů, chodce v tmavém oblečení si ale všimne až na 18 metrech.
Každou čtvrtou obětí loňských dopravních nehod byl chodec. Zraněním jich podlehlo 114 a po řidičích osobních aut tvoří ve smutných statistikách druhou nejpočetnější skupinu. Více než polovina chodců pak zemřela v noci.
„Podle mého názoru si chodci neuvědomují, že apriori vozovka slouží vozidlům a chodník chodcům a že chodec na vozovce musí být mimořádně opatrný a uvědomit si, že ne vždy ho řidič může postřehnout v takové vzdálenosti, jako je potřeba,“ varuje šéf Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček.
Šéf Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček by rád viděl nějakou výchovnou kampaň pro chodce
Pro řidiče pak může být mimořádně obtížné srážce s chodcem v tmavém oblečení zabránit. Periferní vnímání je navíc v noci omezené a často je prý na vině i souhra okolností.
„Teoreticky by měl, ale prakticky se může dostat do situace, kdy třeba večer potkává protijedoucí vozidlo a může toho chodce přehlédnout. Samozřejmě, že správné reflexní oblečení je první základ, jak se pohybovat po vozovce v noci,“ dodává Hudeček.
Moravskoslezští policisté chtějí, aby byli chodci na silnicích víc vidět
Číst článek
Chodci podle něj mají málo informací o tom, jaké nebezpečí jim vlastně na vozovkách hrozí. „Řidič prostě není absolutní. Každý řidič má také jiné zkušenosti, jiné fyziologické schopnosti vidění a vnímání,“ uzavírá šéf Asociace dopravních psychologů.