Nároky na práci interních auditorů porostou
Hospodářská krize vyvolala zvýšené požadavky na kontrolu dodržování interních pravidel ve společnostech, popřípadě na tvorbu nových.
Vyplývá to z průzkumu společnosti PricewaterhouseCoopers mezi více než 2000 vedoucími představiteli interního auditu z 55 zemí světa, včetně Česka.
Nejvíce práce tak budou mít interní auditoři, kteří mají dohlížet na to, zda zaměstnanci dodržují pravidla v oblasti řízení rizik.
Co si představit pod pojmem řízení rizik, vysvětlil na Rádiu Česko Roman Pavloušek, ředitel v oddělení poradenských služeb PricewaterhouseCoopers se zaměřím na oblast interního auditu a řízení rizik.
„Každá organizace, ať už privátní, nebo ve veřejném sektoru, čelí nejistotám externích vlivů s dopady na organizaci. Na druhé straně jsou i interní rizika, která by se dala popsat ve smyslu, že ‚něco může dopadnout špatně uvnitř organizace‘, nějaký proces může jít špatně.“
„Takže jsou jak externí, tak interní vlivy a organizace by s těmito nejistotami, vlivy měly být schopné nějak pracovat. O tom je potom to řízení rizik.“
Opatření proti těmto vlivům mohou být různého typu, některé lze například pojistit.
„Spousta těch opatření může být charakteru nějakých kontrolních mechanismů, které v té organizaci jsou nastaveny, a nebo nějakého nezávislého ujištění. To se potom dostáváme třeba k té oblasti interního auditu, který na spoustu těch rizik může reagovat tím, že dělá nějakou práci na jejich pokrytí,“ vysvětlil Roman Pavloušek.