Evropská komise: Airbnb porušuje spotřebitelská pravidla unie. Na úpravu má čas do konce srpna
Evropská komise v pondělí rozhodla, že populární služba Airbnb, která zprostředkovává ubytování v soukromí, porušuje spotřebitelská pravidla Evropské unie například tím, že ceny na stránkách nejsou zcela transparentní. Společnost byla vyzvána k nápravě současné situace, má na ni čas do konce srpna.
Airbnb by měla například upravit způsob informování o cenách tak, aby zákazníci už při prvním vyhledávání viděli konečnou cenu, včetně všech poplatků a podobně.
'Domov čilé komunity hostitelů.' Airbnb využilo loni pro ubytování v Česku milion lidí
Číst článek
„Společně s úřady na ochranu spotřebitelů v členských zemích vyzýváme Airbnb, aby uvedla své postupy a podmínky do souladu se spotřebitelskými pravidly EU a při uvádění cen byla transparentní,“ řekla v pondělí novinářům komisařka pro spravedlnost a ochranu spotřebitele Věra Jourová.
Některé poplatky podle ní nejsou na první pohled ve výsledcích vyhledávání zjevné a je třeba také složité zjistit, zda si bydlení zájemce pronajímá od soukromé osoby či od profesionálního poskytovatele služeb. „To je důležité, protože v takových případech platí různá pravidla ochrany spotřebitele,“ vysvětlila komisařka.
Služba by podle ní neměla mít možnost zbavovat zákazníky jejich základních práv, která na základě evropských pravidel mají, například při možnosti soudit se v určitých případech s tím, od koho si službu objednali.
Průzkum: Čtvrtina Čechů vyzkoušela služby sdílené ekonomiky. Nejčastěji si pronajímají bydlení
Číst článek
Evropská komise se podle komisařky spíše snaží inovativní firmy, jako je Airbnb, „postrčit“ k tomu, aby pravidla dodržovaly. „Budeme reagovat vždy, když uvidíme diskriminaci, zneužívání dominantního postavení na trhu nebo chování, které se neslučuje s obchodní soutěží,“ upozornila Jourová.
Jourová dodala, že společně se spotřebitelskými úřady se zabývá i dalšími internetovými službami, včetně chování firmy Facebook ve vztahu k osobním údajům uživatelů. „Facebook musí zlepšit způsob, jakým vnímá své vztahy s uživateli a dalšími firmami,“ poznamenala komisařka.