Část klientů BG Travel stále nedostala odškodnění, na vině je pojišťovna
V Česku přibývá lidí, kteří místo na dovolenou míří k soudu, protože se s nimi cestovní kancelář odmítá vyrovnat požadovaným způsobem. Specifickou kategorií mezi nimi jsou klienti společnosti BG Travel, která zkrachovala začátkem července. Jen marně se tito lidé domáhají odškodnění. Pojišťovna ho odmítla uhradit, protože pojistka prý stěží pokryla náklady na repatriaci turistů, kteří zůstali v zahraničí.
Lidé nejsou spokojeni s tím, jak se s nimi cestovní kanceláře vyrovnávají. Mnozí z nich nedostali od pojišťovny ani korunu. Případ BG Travel není v této branži až tak neobvyklý.
„BG Travel je výjimečná tím, že poprvé došlo k tomu, že pojišťovna rozhodla, že nebude plnit. Jsou případy, kdy zákon nepamatoval na některé alternativy, které mohou nastat a došlo tedy k tomu, že někteří klienti cestovek i přesto, že zaplatili cenu zájezdu, nakonec na zájezdy nevyjeli a zpátky nedostali vůbec nic," popisuje Jan Kratochvíl z občanské iniciativy Stop krachům cestovek!.
Ředitel Odboru cestovního ruchu Ministerstva pro místní rozvoj Aleš Hozdecký říká, že v případě BG Travel se jedná o skandální podcenění obchodního vztahu, které svědčí o neprofesionalitě pojišťovny.
V ozvěnách dne diskutovali ředitel Odboru cestovního ruchu Ministerstva pro místní rozvoj Jiří Hozdecký a Jan Kratochvíl z občanské iniciativy Stop krachům cestovek!
„Je skutečně nepřijatelné, aby cestovka byla pojištěna na 120 tisíc.V zákoně dnes mají pojišťovny dostatek nástrojů na to, aby mohly zkoumat a kontrolovat hospodaření. Vím o řadě pojišťoven, které dávají když ne čtvrtletní, tak měsíční zprávy o stavu svých klientů,“ uvádí Hozdecký.
Zároveň by klientům BG Travel doporučil, aby případ dali k soudu.
„Protože v zákoně nebylo naplněno pár podmínek a obecně tím byl popřen princip evropské směrnice. Jako dozorový orgán jsme připraveni k odborným konzultacím v tomto ohledu,“ dodává.
Jan Kratochvíl oponuje tím, že se v poslední době objevily nové informace, které na celou záležitost mění pohled.
„Je tady několik informací, které se objevily v poslední době, a které to, co řekl pan ředitel, staví do poněkud jiného světla. Je to za prvé o výši plnění a o existenci limitu pojistného plnění. Plnění by mělo být do výše sjednaného limitu a platit by ho měly pojišťovny,“ vysvětluje člen občanské iniciativy Stop krachům cestovek!.
Aleš Hozdecký nesouhlasí s tím, co se klientům BG Travel stalo a chybu vidí především na straně pojišťovny. Jestli ale lidé budou odškodněni, zatím neví.
„Situace klientů mě mrzí, ale v tuto chvíli nemůžu nic takového slíbit. Připravujeme další argumentaci pro Českou Národní banku. Budeme se znovu domáhat rozhodnutí ČNB, aby celou věc prošetřila,“ komentuje situaci ředitel Hozdecký.