Čína, Japonsko a Korea zvažují vznik zóny volného obchodu

Čína, Japonsko a Jižní Korea zvažují vytvoření jednoho společného trhu. Pospíší si proto s přípravnými pracemi, které tomuto kroku předcházejí. A to i kvůli škodám, které v Japonsku napáchalo nedávné zemětřesení.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Peking

Peking | Foto: Robert Mikoláš

Zástupci trojice zemí, které dohromady představují 20 procent globální produkce, proto nechají do konce roku vypracovat studie dopadů vytvoření zóny volného obchodu na domácí průmysl.

Už v příštím roce by pak mohli podle listu Wall Street Journal začít diskutovat propojení jednotlivých trhů. Mezi Čínou, Japonskem a Koreou ovšem existují velké politické rozdíly a vztahy těchto zemí komplikuje také historie.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ve Světě o deváté téma okomentoval Michal Mejstřík z Mezinárodní obchodní komory

Předseda pražské pobočky Mezinárodní obchodní komory Michal Mejstřík má za to, že poslední prohlášení zástupců těchto tří zemí demonstrují zejména krátkodobé zájmy po havárii v japonské jaderné elektrárně ve Fukušimě. Týká se to například uvolnění obchodu s některými potravinami, s nimiž se zatím obchodovat nesmělo. Jiné to je ale v případě prosazování společných dlouhodobých zájmů.

„Já se nedomnívám, že k té dohodě tak brzy dojde, protože zatím to vypadá přesně naopak. Naopak, Korea společně s Čínou utužují vztahy v rámci hnutí ASEAN,“ upozornil Mejstřík ve Světě o deváté.

Případné vytvoření zóny volného obchodu na území Číny, Japonska a Koreje by nicméně podle něj zvýšilo šance českých výrobců prosadit se na tamních trzích.

„Musím říct, že už teď jsme v Číně slabí, už jsme promeškali spoustu příležitostí a do Číny se dostáváme pouze pomocí Německa, které tam má snad 10 tisíc firem.“

„Ale pro nás je to velká šance, protože my jsme dobře umístěni v takových zemích, jako je Vietnam, zlepšuje se naše pozice možná v Thajsku a některých dalších zemích. To znamená, to jsou ti subdodavatelé a přes ně se na ty asijské trhy zcela nepochybně můžeme dostat více,“ poznamenal Michal Mejstřík z Mezinárodní obchodní komory.

Roman Chlupatý, Marika Táborská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme