Dovozci ojetin mají přispívat na likvidaci vraků
Senát přijal novelu o likvidaci autovraků. I přes některé výhrad senátoři nakonec rozhodli, že každý, kdo si ze zahraničí přiveze ojetý vůz, musí přispět pěti tisíci korun na jeho pozdější likvidaci. Norma rovněž zavádí kvóty pro využití součástí automobilu po vyřazení z provozu.
Peníze od dovozců přijdou do Státního fondu životního prostředí a ten je přerozdělí podnikatelům likvidujícím vraky a obcím, které mají povinnost vraky odstraňovat z veřejných prostranství. Povinnost zaplatit poplatek nebude mít dovozce, jehož vůz bude vyhovovat evropským normám o povoleném množství emisí ve výfukových plynech.
Předlohu kritizuje Miroslav Pelc z ODS. Vláda podle něj slibovala bezcelní budoucnost v Evropské unii a teď přichází s poplatkem. "Občanovi je jedno, zaplatí-li na hranicích celní poplatek, nebo poplatek do státního fondu životního prostředí, musí prostře částku vydat," uvedl Pelc.
Nezávislé senátorce Jitce Seitlové zase vadí, že výrobci nechtějí hradit odběr výrobku jako odpadu obcím. "Výrobce tak ušetří a občan platí za stejný odpad fakticky dvakrát, jednou v ceně výrobku a podruhé z rozpočtu obce," vytýká novele Seitlová.
Ani Pelc, ani Seitlová ale s výhradami neuspěli. Senát lidoveckému ministru životního prostředí Liboru Ambrozkovi novelu o odpadech schválil. Podle něj dovážená ojetá vozidla tvoří asi 50 procent všech nově registrovaných vozidel na našem trhu, ale pětina ojetin dovážena pouze na náhradní díly, zbývající části aut jsou nepoužitelné a stávají se odpadem.
Podle novely budou také napříště likvidátoři vraků osobních vozů a nákladních automobilů s hmotností do 3,5 tuny povinni zajistit, aby vyřazená auta byla nejpozději od roku 2006 materiálově využita nejméně ze čtyř pětin. Pro vozidla vyrobená před rokem 1980 bude hranice o deset procent nižší, po roce 2015 hranice pro materiálové využití stoupne na 85 procent.
Akreditovaní dovozci a výrobci budou rovněž od ledna 2007 povinni zajistit na vlastní náklady sběr, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků vlastní značky, pokud majitel vozu odevzdá auto do příslušného sběrného místa. Vzniknout má 400 sběrných míst a až 30 likvidačních středisek.