Ekonom: Německý motor Evropy zaspal nástup elektromobility. Český automotive zatím jede dobře
Německý autoprůmysl čelí jedné z největších krizí v historii. Pokles zájmu o nové vozy, zejména elektrické, doprovázejí protesty zaměstnanců Volkswagenu. Loni se podařilo navýšit podíl elektrických vozů o 15 procent na celém evropském trhu, za letošek zatím jen 13 procent. „Německý autoprůmysl měl dlouho náskok ve výrobě spalovacích motorů. Teď se ale probudil do daleko více konkurenčního prostředí,“ říká ekonom Jan Bureš pro Český rozhlas Plus.
Pro velké automobilky není příliš snadné inovovat, upozorňuje. Navíc je na trhu nedostatek softwarů pro elektromobily.
Poslechněte si další díl pořadu Řečí peněz, tentokrát s ekonomem Janem Burešem o německém autoprůmyslu
„Německo musí být daleko přívětivější lokalitou pro zahraniční a domácí investory. Častokrát to souvisí s přebujelou regulací, složitým daňovým systémem, drahou pracovní silou a malou flexibilitou pracovního trhu,“ nastiňuje Bureš, hlavní ekonom Patria Finance, kudy by se měla vydat podpora průmyslu ze strany německé politiky.
Tento průmysl je přitom motorem Evropy a také je to nejdůležitější ekonomický partner Česka. Obecně platí, že krize v Německu se dříve či později přeleje i do Česka.
Tuzemské automobilky si ale zatím vedou překvapivě dobře. Za tři čtvrtletí letošního roku vyrobily přes milion nových osobních vozů, meziročně o necelých osm procent více.
Německý dodavatel autodílů Robert Bosch bude propouštět. Zruší 5550 pracovních míst
Číst článek
„Myslím, že je to dáno celou řadou faktorů. Pokud se zejména bavíme o Škodě Auto, tak je daleko flexibilnější v porovnání s mateřským závodem, má nižší mzdové náklady, trpí menší závislostí na elektromobilitě a prodejích v Číně,“ vyjmenovává Bureš.
Mezi recepty k oživení, které ekonom Bureš zmiňuje, patří i setrvání u Green Dealu. „Nevzdávat Green Deal, nevzdávat obnovitelné zdroje, ale doplnit to tak, aby se z něho stal byznysový projekt,“ navrhuje Bureš.
Co bude dál
Vyhlídky evropského automobilového sektoru nicméně nejsou zrovna růžové. Čína produkuje levnější vozy, roky automotive podporuje a investuje do něj a zároveň těží strategické suroviny jako kobalt a lithium, které jsou pro výrobu baterií nepostradatelné.
Škodě Auto se daří dobře, míní mluvčí. Na rozdíl od Volkswagenu nebude propouštět ani zavírat závody
Číst článek
Nastupující americký prezident Donald Trump se navíc chystá k celní válce s Evropskou unií, která výrazně zasáhne produkci automobilek. V Německu situaci zhoršuje i fakt, že skončily dotace na nákup nových elektrovozů.
A je pravděpodobné, že problémy dříve či později dostihnou i český autoland. „Je třeba si opravdu uvědomit, že velký díl úspěchu je o úspěchu spalovacích motorů. Což je směr, od kterého se bude přece jenom časem ustupovat,“ uzavírá Bureš.
Jak může Evropská unie pomoci automobilovému průmyslu? Potápí Green Deal evropské automobilky? Co se stane po nástupu nového amerického prezidenta Donalda Trumpa do Bílého domu? Poslechněte si celý pořad v audiozáznamu výše.