Ekonomické informace 19. 3. 2002
Poprvé po sedmi letech dnes spustí pracovníci kladenské Poldi speciální pec G10 určenou na výrobu vysoce legované oceli. Osm příslibů investic na území města Ostravy přivezli zástupci magistrátu z celosvětového veletrhu nemovitostí a investičních příležitostí MIPIM 2002. Vláda využije horního zákona, aby mohla vyplatit první tři miliardy na revitalizaci krajiny v severozápadních Čechách.
Poprvé po sedmi letech dnes odpoledne spustí pracovníci kladenské Poldi speciální pec G10 určenou na výrobu vysoce legované oceli. Stane se tak v režii společnosti Poldi Hütte, která ještě pod názvem Scholz Stahlzentrum-Ost převzala tradiční kladenské hutě na konci roku 1999 a postupně v nich zaměstnala na 500 pracovníků. Jak dodává spolupracovník Radiožurnálu Ladislav Pavlík, jejich počet se nyní zvýší o tři desítky.
Také severní Morava se možná brzy pochlubí rozjetím zcela nových výrob. Osm příslibů investic na území města Ostravy totiž přivezli zástupci magistrátu z celosvětového veletrhu nemovitostí a investičních příležitostí MIPIM 2002. Ten se minulý týden uskutečnil ve francouzském Cannes a vedle Ostravy se tam představily Praha, Pardubice, České Budějovice, společnost Czechinvest a Moravskoslezský kraj.
Neuspěli jsme v České republice, zkusme to na Slovensku. Tak by mohl vypadat záměr konsorcia firem Ruhrgas, Gaz de France a Gazprom. A skutečně. Zástupci slovenské vlády a těchto firem podepsali včera smlouvu o prodeji 49 procent ve společnosti Slovenský plynárenský priemysel. Konsorcium se zavázalo zaplatit za menšinový podíl v SPP 2 miliardy 700 miliónů dolarů - tedy přibližně 130 miliard slovenských korun. Je tedy boj o plynárenství v bývalém Československu mezi RWE gas a Ruhragasem u konce? Podle nezávislého poradce v oblasti plynárenství Vratislava Ludvíka nikoliv. Odmítnutí Ruhragasu spolu s Gaz de France na českém a jejich úspěch na slovenském trhu může mít důsledky - tyto společnosti jsou totiž hlavními tranzitéry plynu přes naše území a mají také své zájmy v Polsku a v Rakousku.
Vláda využije horního zákona, aby mohla vyplatit první tři miliardy na revitalizaci krajiny v severozápadních Čechách. Kabinet se před více než měsícem závazal poskytnout celkem 15 miliard v příštích deseti letech na sanaci škod vzniklých těžbou ještě před privatizací hnědouhelných společností. Podle mluvčího kabinetu Libora Roučka sanační práce zaplatí Fond národního majetku z výnosů privatizace.
Evropská unie bude mít konečně svůj vlastní satelitní systém pro navigaci dopravy. Gigantický projekt nese název Galileo a teprve po několika letech mu Unie váhavě dává zelenou, ačkoliv je nezbytný pro rozvoj moderní dopravy. Jak dodává bruselský zpravodaj Českého rozhlasu Milan Fridrich, Galilea-neboli elektronickou mapu s průvodcem, budou využívat milióny automobilů, letadla a lodě.
K těm dosud známým detailům projektu Galileo se s Milanem Fridrichem vrátíme v Ekonomickém magazínu na ČRo1 - Radiožurnálu krátce po čtvrt na deset. K poslechu vás zve Michal Filla.