Evropský soud rozhodne ve sporu o značku Budweiser
Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku má dnes vynést definitivní verdikt ve sporu o značku Budweiser. Týkal by se Evropské Unie jako celku. O registraci značky se pře českobudějovický pivovar Budvar s americkým výrobcem piva Anheuser-Busch.
Spor o značku Budweiser začal před více než deseti lety, kdy americká společnost Anheuser-Busch požádala o registraci tohoto názvu u Úřadu pro harmonizaci na vnitřním trhu. Ten ale podpořil námitky českobudějovického pivovaru a značku Budweiser pro piva a další alkoholické a nealkoholické nápoje americké firmě nezaregistroval.
Anheuser-Busch se proto obrátil s žalobou k druhému nejvyššímu soudu v evropské sedmadvacítce. Tam ale loni v březnu neuspěl, protože právo obchodní užívání značky Budweiser pro pivo už bylo v Německu a Rakousku přiznáno českému pivovaru Budějovický Budvar.
Soudní dvůr EU má vynést verdikt ve sporu o Budweiser. Téma na Rádiu Česko pro Naďu Bělovskou a Jiřího Mikeše, reklamní expert z VŠE.
Oba pivovary bojují o značku Budweiser a její různé obměny už více než 100 let a soudní spory za tu dobu proběhly v desítkách zemí. Dnes odpoledne by měl Evropský soudní dvůr vynést konečný verdikt o používání značky Budweiser v celé Evropské unii a proti dnešnímu rozhodnutí už nebude obrany.
Budvar věří ve výhru
Budějovický Budvar doufá, že soud rozhodne v jeho prospěch i podruhé. Pokud by se tak nestalo, znamenalo by to, že by v některých členských státech unie oba podniky začaly užívat stejnou známku, což by mohlo odstartovat novou vlnu sporů.
„Já jsem přesvědčen o tom, že Evropa zachrání tuto svoji značku, a že sem Američany v takové šíři či náporu, jak si oni sami představují, nepustí,“ řekl na Rádiu Česko Jiří Mikeš, reklamní expert z Vysoké škole ekonomické.
Je ale podle něj také otázkou, zda Česká republika nepodehne tlaku a značku nakonec neprodá. „Všechno je možné. Protože Budějovický Budvar a pivovar jako značka má ohromnou hodnotu a v současné recesi je možná i tato varianta,“ uvedl.
Značka má obrovskou hodnotu
„Značka Budweiser má hodnotu kolem pěti až sedmi miliard amerických dolarů. Lidí kupují podle značek. Kdybychom dali před sebe mnoho lahví piva bez viněty, tak jen pár expertů by poznalo, co vlastně pijí,“ uvedl Mikeš.
Jak upozorňují někteří experti, značka Budweiser je v médiích skloňována tak často, že má vlastně neplacenou reklamu. Na druhou stranu může značku to, že se o ni obě společnosti tak dlouho přou, poškodit.
„Američani poškozují tu značku tím, že dělají pivo, které je jako lepší limonáda. Byl jsem na MS ve fotbale a tam dávali Američané to pivo zadarmo a lidé to přesto moc nechtěli,“ řekl.
Reklamní kampaně pro budějovický Budvar vymýšlí a realizuje agentura Kaspen / Jung von Matt. A podle Mikeše, by kreativci měli při vymýšlení komunikace značky zohledňovat především to, že originální, pravý Budweiser se vždycky bude dělat v Českých Budějovicích,“ domnívá se Mikeš.