Expertka: Cestovní ruch má být lehce nedostatkový. Vstupné do měst je snadný způsob regulace

Benátky od dubna 2024 zavedly poplatek pro vstup do historického centra pro ty, kteří ve městě nezůstanou přes noc. „Udržitelnost cestovního ruchu je v současné době jedním ze základních předpokladů k tomu, abychom udrželi možnost, že ještě můžeme cestovat svobodně,“ říká v pořadu Jak to vidí... na Dvojce Nora Dolanská, pedagožka na Katedře cestovního ruchu Metropolitní univerzity Praha.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Benátky od dubna 2024 zavedly poplatek pro vstup do historického centra pro ty, kteří ve městě nezůstanou přes noc

Benátky od dubna 2024 zavedly poplatek pro vstup do historického centra pro ty, kteří ve městě nezůstanou přes noc | Zdroj: Shutterstock

„Cestování by mělo být trošku nedostatkovým zbožím. Právě Benátky jsou toho klasickým příkladem. Jezdí tam obrovské výletní lodi, které v poledne zakotví, vypustí 6000 turistů na tři hodiny a zase odjíždějí zpátky. Městu vlastně vůbec nic nepřinášejí,“ vysvětluje Nora Dolanská.

Přehrát

00:00 / 00:00

Host: Nora Dolanská, pedagožka na Katedře cestovního ruchu Metropolitní univerzity Praha. Moderuje Zita Senková

„Musím říct, že udržitelnost cestovního ruchu je v současné době jedním ze základních předpokladů k tomu, abychom udrželi možnost, že ještě můžeme cestovat svobodně, kam chceme a v takovém měřítku, jak si to představujeme,“ dodává.

Otázkou zůstává, jaké má takové opatření účinnost. „Lidé si rozmyslí, jestli skutečně i za zvýšené vstupné do objektu půjdou, že si skutečně výlet nějakým způsobem předem připraví, že budou mít jisté předpoklady k tomu, že do země jedou s odpovědností toho, že jsou turisté.“

Expertka na cestovní ruch také dodává, že pokud se ukáže, že Benátky přechod na nový systém ustály, další města je budou následovat. Konkrétně na to čeká třeba Amsterdam nebo Bruggy.

Turismus, nebo invaze?

„Udržitelnost cestovního ruchu se dnes reguluje různými způsoby, výška vstupného je jeden z těch nejjednodušších,“ vysvětluje Dolanská.

Na Kanárských ostrovech protestovalo přes 50 tisíc lidí. Vadí jim masový turismus a vysoké nájmy

Číst článek

Například na Kanárských ostrovech proběhla velká demonstrace, na které 57 tisíc místních obyvatel protestovalo proti nájezdům turistů. Podle nich se už nejedná o turismus, ale o invazi. Lidé tam mají čím dál menší možnost normálního života. „Regulace je zkrátka nutná,“ shrnuje situaci Dolanská.

Jako další opatření pro větší udržitelnost cestování lze zavést kapacitní omezení na určitá místa. „To znamená, že nemůžete přijet na blind, že si musíte návštěvu předem rezervovat.“

„Nejsložitější možnou verzí regulace cestovního ruchu jsou výchovné prostředky,“ říká Nora Dolanská. „Jedná se o výchovné prostředky k tomu, abychom byli slušní ke krajině, k tomu, kam chceme jet a abychom byli slušní k lidem, kteří tam žijí.“

Zvyšování cen

„Cestovní ruch je na jednu stranu hrozně krásná věc. Všichni to máme rádi, všichni chceme cestovat, ale na druhou stranu to přináší určité nepříjemné aspekty,“ vysvětluje expertka.

Plastové lahve, domácí spotřebiče i části aut. Odpadky v bosenské řece ohrožují lidi i cestovní ruch

Číst článek

„V Antalyi v Turecku třeba měli obrovskou demonstraci místních tureckých obyvatel, protože se jim tam přistěhovalo přes 200 tisíc movitých ruských občanů a ti zvedli ceny potravin a služeb. Místní se najednou ocitli v nižší cenové hladině v rámci svého vlastního bydlení.“

Podobnou situaci prožívá obyvatelstvo i v dalších městech a zemích Evropy. Patří mezi ně zmiňované Benátky, Vídeň, ale také třeba Praha nebo Český Krumlov.

„Pokud tři čtvrtiny veškerého obyvatelstva někam cestuje, je to neudržitelný stav,“ dodává Dolanská.

Zita Senková, kat Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme