Firemního donátorství se krize příliš nedotkla
Mezinárodní ceny TOP Filantrop 2010 znají své vítěze. Nejodpovědnější firmou roku se stejně jako loni stala společnost Vodafone. Soutěž oceňuje a uznává takové firmy, které ukazují inovaci, kreativitu a trvalé odhodlání ke společenské odpovědnosti. Cenu nově uděluje platforma Byznys pro společnost, která v České republice sdružuje společensky odpovědné firmy.
České firmy věnovaly loni na dobročinné účely asi dvě miliardy a 300 miliónů korun.
O firemním donátorství v Česku mluvil na Rádiu Česko Daniel Köppl, šéfredaktor týdeníku Marketing a média
„Firemního dárcovství se samozřejmě dotkla krize, i když pokles je menší, než se očekávalo. Firmy jsou si vědomy toho, že pokud se rozhodnou nějakou dobrou věc podporovat, nemohou to změnit nějaké krátkodobé výkyvy. Jedná se o dlouhodobou záležitost,“ říká Daniel Köppl, šéfredaktor týdeníku Marketing a média a pokračuje:
„Velká změna oproti začátku devadesátých let je to, že stále více firem si je vědomo, že by měly společnosti něco vracet. Mnohé se tím ani nikde nechlubí.“
„Trend směřuje k tomu využívat specializované agentury, které určitý objem financí přerozdělí podle jejich znalostí a zkušeností tam, kde to je zrovna potřeba,“ vysvětluje Köppl a dodává:
„Na druhou stranu se řada společností, hlavně těch velkých, chce spojovat s určitých stylem donátorství.“
Podle Köppela neexistuje přímá souvislost mezi vynaloženými prostředky na dárcovství a dobrým vnímáním společnosti, hlavně u firem, které se svým donátorstvím holedbají:
„Často to může sklouznout v opak a spotřebitelé mají pocit, že firmy zneužívají dobročinnost ve svůj prospěch. U obchodních řetězců to například často dopadá tak, že místo toho, aby firma věnovala peníze ze svého, snaží se obrat své zákazníky o další část peněz, který pod svým jménem využívá ve svůj prospěch. Ze zahraničí máme příklady toho, kdy takové chování může skončit velikým skandálem.“