Investice do výzkumu a vývoje: dopředu se derou Čína a Indie
Do výzkumu a vývoje jde letos na celém světě celkem 1,4 bilionu amerických dolarů. Spočítala to společnost Roland Berger ve své nové studii, kterou dnes zveřejnila. V investicích do výzkumu a vývoje vedou USA před Evropou, Čína se posunula na třetí místo.
Náklady na výzkum rostou a nezastavil to ani útlum globální ekonomiky. Letos budou investice o více než pět procent vyšší než loni.
Jde o konkurenční boj, který neustále přitvrzuje i mezi jednotlivými státy. Nestačí už jen nízká cena díky nízkým nákladům na pracovníka. Prodává se to, co je nové, dokonalejší. A výzkum může přinášet i nižší náklady, pokud jde třeba o používání nových materiálů.
Se studií o investicích do výzkumu seznámila posluchače Radiožurnálu Jitka Hanžlová.
Na špici v investicích jsou Spojené státy americké, které investují více než 400 miliard dolarů a Evropa jako celek s investicemi přes 300 miliard dolarů. Na třetím místě už je Čína, která tak předstihla Japonsko. Zatímco Japonsko investuje 157 miliard dolarů, tak Čína už 200 miliard.
Zajímavé je, že Čína s Indií – jako představitelé rozvíjejících se zemí, prudce zvyšují své investice do výzkumu a vývoje. Společně vynakládají do této oblasti více než šestinu celosvětových výdajů. V případě Indie to je 40 miliard.
To je varováním pro západní podniky a také pro vlády západních zemí, aby si vědy více hleděly. Aby se nestalo, že se obrátí směr obchodu a z východu na západ se nezačnou vyvážet i sofistikovanější výrobky.
Studie Roland Berger říká, že levné, k použití jednoduché produkty mají mnohem větší šanci na úspěch v rozvíjejících se zemích, než drahé výrobky s mnoha funkcemi. Lokální firmy stále častěji vyvíjejí své vlastní „základní produkty“, které se zaměřují na místní potřeby.
Tyto jednoduché výrobky jsou vyráběny speciálně pro nízký a střední tržní segment na rozvíjejících se trzích. Často ale uspějí i v rozvinutých západních ekonomikách. Tomuto procesu se říká „obrácená inovace". Tyto levné produkty bývají alternativou vyvinutých a dražších produktů ze Západu a mívají úspěch po celém světě.
Mnoho firem už zjistilo, jak důležitý je vývoj a výroba produktů na lokálních trzích. Více než dvě třetiny firem plánují do roku 2020 vyrábět více než 20 procent svých produktů na rozvíjejících se trzích a tento trend nadále roste.