Kalousek předloží seznam nabídek zájemců o koupi ČSA. Spekuluje se i o Air France
Ministři se dnes dovědí, kdo má zájem koupit České aerolinie. Seznam nabídek předloží ministr financí Miroslav Kalousek, který nechce kvůli ztrátovému hospodaření podniku s prodejem otálet. Spekuluje se například o Air France nebo Turkisch Airlines.
ČSA jsou dlouhodobě ve ztrátě, zredukovaly mnohé linky a zeštíhlily flotilu. Premiér Petr Nečas už dříve oznámil, že vláda souhlasí se vstupem strategického partnera.
„Nebudeme hledat finančního investora, ale strategického partnera. To znamená toho, kdo skutečně provozuje aerolinie, je v nějaké alianci aerolinek, má například dálkové lety a podobně,“ řekl premiér.
Mluvčí Českého Aeroholdingu Michaela Lagronová doplnila, že vítěz privatizace může být znám už brzy: „Samozřejmě záleží, zda se někdo do privatizace přihlásí. Ale v podstatě pokud k tomu dojde, vítěz by z výběrového řízení mohl vzejít už v dubnu příštího roku.“
S prodejem Českých aerolinií souhlasí i opoziční ČSSD. Místopředseda sociálních demokratů Lubomír Zaorále upozornil, že prodej firmy je ale třeba dostatečně připravit.
„Jde hlavně o to, aby to nebyla jenom nabídka za nejvyšší cenu, ale aby to byl skutečně perspektivní strategický partner,“ řekl před časem.
Také podle analytika společnosti Cyrrus Jana Procházky cena není nejdůležitější.
ČSA mají 15 airbusů, 5 boeingů a 7 menších vrtulových letadel, řadu z nich na leasing. Veškerý nemovitý majetek ČSA už přešel pod mateřský aeroholding a z firmy se také vyčlenily dceřiné společnosti, například opravny, handling nebo charterový dopravce. Hodnota těchto firem je 2,3 miliardy korun, hodnota samotných ČSA však byla před vstupem do aeroholdingu jen 148 milionů korun.
„Existuje znalecký posudek, který oceňoval aerolinie při vstupu do Aeroholdingu. Ten činí zhruba 148 milionů korun, takže se nedá očekávat, že by cena byla nějak výrazně rozdílná. Myslím si, že pro stát vůbec není důležitá cena, ale jde o to, že ČSA jsou součástí Českého aeroholdingu, který potřebuje velice výrazně zvýšit kapacitu a láká nějakého silného zahraničního partnera, nejlépe z Asie,“ řekl Procházka.
Vláda už v minulosti o prodeji ČSA uvažovala, a to v roce 2009. Z privatizace ale nakonec sešlo.
Zájemce z řad evropských dopravců může tentokrát získat až 96 procent akcií. Mimoevropská společnost maximálně necelou polovinu. Stát totiž chce, aby ČSA zůstaly národním dopravcem.