Evropská komise rozdala pokuty za kartely. Přepravci a dodavatelé automobilek zaplatí skoro 14 miliard
Evropská komise ve středu udělila pokuty v přepočtu za téměř 14 miliard korun, důvodem jsou zakázané kartelové dohody. Ve třech různých případech tak potrestala námořní přepravce aut a dodavatele automobilových součástek. Oznámila to evropská komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.
„Komise postihla několik společností za tajné domluvy v námořní přepravě aut a v dodávkách automobilových dílů. Tři samostatná rozhodnutí, která byla přijata dnes (ve středu, pozn. red.), ukazují, že nebudeme tolerovat chování potlačující konkurenci a ovlivňující evropské spotřebitele a průmysl," uvedla v prohlášení komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Zvýšením cen za dopravu nebo součástky kartely poškodily evropské spotřebitele a negativně ovlivnily konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu, který v EU zaměstnává zhruba 12 milionů lidí.
Šestiletá dohoda
Přepravci CSAV, K-Line, WWL-EUKOR a NYK mají zaplatit 395 milionů eur za vytvoření kartelu pro námořní přepravu nových osobních a nákladních aut mezi Evropou a dalšími kontinenty. Firmy se dohadovaly na cenách, rozdělily si zákazníky a vyměňovaly si obchodně citlivé informace. Dohoda trvala téměř šest let, od října 2006 do září 2012. Další přepravní společnost MOL nebude pokutována, protože o kartelu informovala.
Kartel ovlivnil dovozce aut, výrobce aut, kteří vyvážejí auta, i konečné zákazníky. Evropská komise upozornila, že v roce 2016 se dovezlo ze zemí mimo EU 3,4 milionu vozů a z EU se vyvezlo do zemí mimo unii 6,3 milionu vozů. Téměř polovinu těchto vozů přepravily pokutované firmy.
Druhý případ se týká zapalovacích svíček pro automobily a firem Bosch, Denso a NGK. Firmy se dohodly, že se vyhnou vzájemné konkurenci a budou navzájem respektovat své tradiční zákazníky. Dohoda měla trvat v letech 2000 až 2011 a firmy si současně poskytovaly navzájem obchodně citlivé informace a v některých případech se dohadovaly na cenách pro určité zákazníky. Bosch a NGK mají zaplatit celkem 76 milionů eur, firma Denso získala imunitu, protože o kartelu informovala.
Firmy Bosch a Continental musí také zaplatit 75 milionů eur kvůli dohodě o dodávkách brzdových systémů pro německé automobilky.