Evropské automobilky vydělávají na SUV se spalovacími motory, proto se nepouštějí do elektromobility. Čína ale tlačí na rychlejší změny. Druhý díl rozhovoru s expertem na energetiku Janem Osičkou.
USA vybírají 25procentní clo na dovoz aut a k tomu celkově zatíží zboží z Evropské unie 20procentními cly. „Chce udělat něco zajímavého, chce být ve zprávách,“ komentuje Trumpovy kroky ekonom Matějka.
Češi milují spalovací motory a nechtějí se jich vzdát. Budou muset, stejně jako evropské automobilky. Říká expert na energetiku Jan Osička v první části dvoudílného rozhovoru o elektromobilech a Číně.
Trump prohlásil, že je ochoten jednat o 25% clech na automobily, pokud země přijdou s „fenomenální nabídkou“. „Myslím, že Evropa nemá nic speciálního, co by mohla USA nabídnout,“ říká Ivan Hodáč.
Donald Trump zavádí od 2. dubna pětadvacetiprocentní cla na dovoz automobilů, které nejsou vyrobeny v USA. Ekonomka Jana Klímová varuje, že neustálé změny škodí firmám a vytváří chaos pro byznys.
Trumpovo prohlášení argumentuje, že dovoz aut nadále ohrožuje průmyslovou základnu USA a národní bezpečnost, jak nejprve zjistilo šetření během Trumpova prvního období v Bílém domě v únoru 2019.
Evropská komise vyčlení bezmála dvě miliardy eur, v přepočtu zhruba 45 miliard korun, na podporu výroby baterií pro evropské automobilky. Vyplývá to z akčního plánu pro automobilový průmysl.
Automobilky by podle návrhu měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoliv za každý rok. Uvedla to v pondělí předsedkyně Komise Ursula von der Leyenová.
Podle jednoho z obvyklých motivů klasických pohádek přijde princ na rozcestí, kde si může vybrat ze dvou cest. Vydá se tedy po široké a přímé silnici, pouť ubíhá rychle, skončí ovšem nad propastí.
„Pokud by se snížil vývoz do Spojených států, tak to nebude mít vliv přímo na Českou republiku, co se týče výroby aut, ale co se týče dodavatelských řetězců.“
„Evropský byznys se na případná americká cla připravuje s velkými obavami,“ říká pro Český rozhlas Plus Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy.
Plány na spojení firem Honda a Nissan přicházejí v době, kdy tradiční automobilky čelí rostoucí konkurenci ze strany amerického výrobce elektromobilů Tesla a také čínských rivalů.
Čína je ochotna posílit spolupráci s českou stranou v oblastech zahrnujících obchod, investice a novou energetiku a rozšířit dovoz high-tech výrobků a zařízení z České republiky.
„Problémy jednoho odběratele, byť tak významného, jako je Volkswagen, by neměly (v Česku) způsobit dramatický problém,“ uklidňuje viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.
Škodě se zvýšil provozní zisk i rentabilita tržeb. Firma to připisuje mimo jiné vyváženému přístupu k nabídce vozů od spalovacích po plně elektrické. Volkswagen údajně chystá zavřít až tři závody.
Ředitel poradenské společnosti AlixPartners Alexandre Marian očekává, že čínské firmy budou v Evropě dál expandovat. Potřebují obejít místní cla, aby se vyhnuly snížení zisku nebo zdražení svých aut.
Největší ekonomika Evropy má podobné problémy, jaké známe z Česka. Tíží ji vysoké ceny energií, nedostatek lidí a velká byrokracie, říká Melanie Vogelbachová z Německé průmyslové a obchodní komory.
Automobilový průmysl se s přechodem k elektromobilitě mění. V Česku loni výroba aut vzrostla o skoro 15 procent. Podle ekonoma Jana Bureše je důležitá flexibilita, uvedl pro Český rozhlas Plus.
„Další růst nelze příliš čekat,“ řekl ve vysílání Plusu vedoucí partner pro oblast automotive a výrobního sektoru společnosti EY Petr Knap. Od příštího roku čeká další expanzi elektromobilů.
Šéf odborářů Shawn Fain dohodu označil za historickou. Kompromis by se mohl stát vzorem i pro automobilky General Motors a Stellantis, jejichž zaměstnanci v USA také stávkují.
Stávkující zaměstnance automobilek tento týden navštívil prezident Joe Biden, který se stal prvním úřadujícím prezidentem Spojených států, který se připojil ke stávkujícím během jejich protestu.
Zhruba 13 000 zaměstnanců tří závodů detroitských automobilek v pátek ráno vstoupilo do souběžné stávky. Je to poprvé v 88leté historii odborového svazu. Stávkující požadují navýšení mezd.
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto zvýšila v prvním pololetí produkci o 32,3 procenta na 464 353 aut. Nošovický závod Hyundai vyprodukoval 177 100 vozů, meziročně o 6,2 procenta více.
16 největších koncernů světa loni zvýšilo obrat o 18 procent, zisk o 16 procent. Jinými slovy zisk vyrostl z roku na rok o 22 miliard eur, což je částka, která nemá daleko k HDP Česka.