Na stavby silnic půjde příští rok podle Dobeše asi méně peněz

Do dopravní infrastruktury poteče nejspíš méně peněz než letos. Na Setkání lídrů českého stavebnictví to připustil ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM). To by mohlo ohrozit některé naplánované stavby silnic. Peníze by se nemusely najít ani na opravy brněnské dálnice D1 a její prodloužení.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dostavba dálnice D8 přes České středohoří

Dostavba dálnice D8 přes České středohoří | Foto: Filip Jandourek

Návrh rozpočtu dopravní infrastruktury pro příští rok počítá s poklesem prostředků. Na novou výstavbu silnic ministerstvo dostane možná pouhých 36 miliard a 700 milionů korun.

Už v samotném návrhu rozpočtu se přitom píše, že pokud by byly finanční prostředky tak malé, pak by nemělo cenu začínat s výstavbou dálnice mezi městy Přerov a Lipník nad Bečvou, která by prodloužila dálnici D1.

Ministr dopravy Pavel Dobeš ale připomíná, že návrh seškrtaného rozpočtu není a z principu ani nemůže být konečný.

Přehrát

00:00 / 00:00

Situaci v dopravní infrastruktuře rozebrala na Rádiu Česko Barbora Kreuzerová

„Je to opravdu materiál, který je v tuto chvíli k vyjednávání. My jsme na to konto měli setkání s ministrem financí, budeme samozřejmě o tom jednat dál, takže já bych v tuhle chvíli nechtěl říct, že tato velmi negativní čísla by měla být něčím, co je dáno jako fakt na stůl. Já si myslím, že není možné, aby o tom rozhodl jenom ministr financí, ale bude to určitě v kompetenci celé vlády,“ uvedl Dobeš.

Problémem podle něj také je, že návrh rozpočtu úplně neodpovídá tomu, na čem se vláda hned na začátku svého funkčního období dohodla. „Popravdě řečeno ten návrh neodpovídá ani koaliční dohodě. Takže to je možná první bod, který bychom měli mít na paměti.“

Dálnice D1 je vůbec smolnou silnicí. Zatím neprobíhá ani její slíbená rekonstrukce, jak potvrdil předseda Sdružení pro výstavbu silnic Petr Čížek.

„Dneska jsme na konci srpna a neprobíhá hodnocení výběrového řízení, které bylo vypsáno. Proběhlo první kolo a účastníci těch 13 konsorcií do této chvíli ještě nedali ani svoje nabídky,“ popisuje Čížek.

Nevyhovující investorská příprava

Ukazuje se tedy, že to není jen nedostatek peněz, který v České republice brzdí výstavbu inženýrské sítě. Je to například absolutně nevyhovující investorská příprava.

„Rozhodně to není chybou ani pana ministra Dobeše, ten jenom dědí to, co dostal po svých předchůdcích. To začalo zejména za doby pana ministra Bárty. Není to ani v problému nového generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic pana Čermáka – spíše naopak. A v tom je počátek jakéhosi úspěchu, že společně – místo bojování – začneme vymýšlet a připravovat ty věci tak, aby se dalo dělat,“ dodává Petr Čížek.

Investorská příprava stavby je v České republice podle zástupců z oboru stavebnictví nesmírně složitá. Především se jedná o velkou legislativní náročnost, například stavebního zákona nebo zákona o vyvlastnění. Momentální situace podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše nenaznačuje, že by se něco mělo zlepšit třeba už v příštím roce, a to v žádném segmentu ze stavebnictví.

„Když si uvědomíme, že v podstatě dva tři roky se v ČR nepřipravují, náklady na projektovou přípravu, investorskou přípravu staveb jsou minimální. Když si uvědomíme, že nebudeme schopni ani kofinancovat evropské peníze, evropské projekty zařazené k čerpání evropských prostředků, tak ta situace nemůže být lepší,“ vysvětluje prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví.

Odložené platby zatím asi ne

Jednou z věcí, jak by se daly opravy, modernizace a případná prodloužení silnic a dálnic, včetně diskutované D1, financovat, by mohly být takzvané odložené platby. Ty alespoň chtěl ministr Pavel Dobešem ve svém resortu prosadit hned po svém nástupu do funkce. Jak to ale vypadá, bude se muset od možnosti zaplatit firmám za stavební práce později ustoupit.

„My jsme to řešili na úrovni Českého statistického úřadu, který dokonce komunikoval tuto problematiku i s Eurostatem, nicméně v tuhle chvíli přišla negativní odpověď na to, že by to nebylo započítáváno dle metodiky ESA 95, což je účetní metodika, která říká, co se započítává do státního dluhu a co ne.“

„To znamená, v tuto chvíli my nemůžeme tento princip nějakým způsobem akcelerovat. Co se akceleruje a co nám nějakým způsobem také pomůže vlastně odložit jednotlivé platby, je princip financování PPP projektů,“ řekl ministr Dobeš.

Tragickou situaci, ve které se české stavebnictví, a to nejen inženýrské, nachází, už řeší pracovní skupina, kterou navrhl premiér Petr Nečas (ODS). Ve skupině sedí zástupci vlády, Národní ekonomické rady vlády a zaměstnavatelských svazů. Měla by se zabývat ekonomickou politikou stavebnictví do roku 2015. První schůzku by měla mít na vládě dnes.

Marika Táborská, Barbora Kreuzerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme