Z každého eura cent pro Česko. Německá pomoc ekonomice nám přinese miliardy, říká ekonom Bureš
Německo na půl roku přebírá předsednictví Evropské unie. Prioritou je řešení hospodářských následků krize způsobené epidemií nemoci covid-19, například problémy automobilového průmyslu. „Automobilový sektor určitě je v ohrožení – automobilky, strojaři a částečně stavaři pociťují výpadky poptávky,“ říká hlavní ekonom Patria Finance Jan Bureš. Berlín se ale nechce vzdát ani dalších témat.
„Znovu silná Evropa, to je naše motto. Nejde jen o koronavirus, máme strategické problémy, u kterých musíme společně hledat řešení. Patří sem digitalizace, klima a sociální soudržnost. Navíc musíme udělat své domácí úkoly – evropské finance a brexit,“ uvádí německý velvyslanec v České republice Christoph Israng.
Analytik Českého rozhlasu Filip Nerad upozorňuje, že předsednictví už není tak viditelné a neurčuje agendu tolik jako před Lisabonskou smlouvu. „Pokud je však nějaká země schopná v zákulisí domlouvat kompromisy a prosazovat témata, tak je to právě Německo,“ míní.
Zároveň ale upozorňuje na to, že s německým předsednictvím jsou spojena až přehnaná očekávání – bez spolupráce s ostatními státy v Evropě nic nezmůže ani země o velikosti Německa.
Až miliarda eur
Česko a Německo jsou hospodářsky silně provázány, velkou část obchodní výměny ale tvoří automobily. „Automobilový sektor určitě je v ohrožení – automobilky, strojaři a částečně stavaři pociťují výpadky poptávky, protože domácnosti a firmy odkládají výdaje,“ varuje hlavní ekonom Patria Finance Jan Bureš.
Příležitost vidí v programech německé vlády na záchranu ekonomiky, které mohou mít pozitivní dopady i na Česko. Jedno euro investované v Německu přinese Česku přibližně jeden eurocent.
Babiš přijme evropský fond obnovy, nesouhlasí ale s plánem na rozdělení peněz. Oznámil to lídrům unie
Číst článek
„To na první pohled není hodně, ale záchranné balíky pro německou ekonomiku jsou násobně větší ty české. Poslední balík má hodnotu 100 miliard eur, takže k nám na nové přidané hodnotě přiteče až miliarda eur,“ vysvětlil Bureš.
Překážkou pro ekonomickou obnovu se ale může stát snaha o ekologičtější dopravu – s regulacemi se přitom automobilky potýkaly už před krizí. Pokud nebude přijato tradiční šrotovné, nebo se budou výhody vztahovat jen na elektromobily, nebude to mít na automobilky podle Bureše „zdaleka tak pozitivní dopad“.