Odborníkům se nelíbí návrh Kapsche pro druhou etapu mýta
Experti představili svoji vizi mýtného systému pro silnice první třídy. Tým pod vedením profesora Petra Moose zpracoval posudek na návrh druhé etapy výstavby mýtného systému od firmy Kapsch. Zatímco rakouská firma navrhuje systém kombinovaný, tedy mikrovlnný doplněný satelitním, experti se kloní k systému satelitnímu, který by byl jen místy doplněn pevnými mýtnými branami. Takzvaný hybridní systém by byl pro stát levnější.
Podle návrhu Kapsche by na silnicích první třídy stálo několik stovek mýtných bran. Satelit by v uvozovkách vychytával auta jen na okrajových místech nově zpoplatněných silnic. Brány by vyvedly kamiony až k hranicím.
A to se právě expertům, jak potvrdil profesor Petr Moos, nelíbí. "Připravujeme doporučení, ve kterém se snažíme formulovat nový přístup, říkáme tomu hybridní technologie, která by dovolovala nahradit mýtné úseky s kovovými branami takzvanými virtuálními branami," vysvětlil Moos.
Experti posuzovali i palubní jednotky. Zatímco Kapsch by zůstal u jednoduššího typu, který vysílá signál do centrálního systému , experti by rádi viděli pro satelitní přenos dat jednotky chytřejší. "My se přikláníme k tomu, že bychom rádi viděli tuto jednotku jako jednotku inteligentní, která by zpracovávala vlastní digitální mapu aktualizovanou podle potřeb krajů nebo státu v daném čase," doplnil Moos.
Experti budou o podobě druhé etapy s ministerstvem dopravy i Kapschem jednat ještě příští týden. Poslední slovo ale bude mít antimonopolní úřad. Ten posoudí, jestli odklon od mikrovlnného k satelitnímu systému není porušení podmínek tendru.