Podomní prodejci mají nový trik, jak vylákat z lidí peníze
Novela občanského zákoníku v květnu zavedla dvoutýdenní ochranou lhůtu pro zákazníky v případě, kdy zboží či služby nakoupí při návštěvě prodejce přímo u nich doma a pak si teprve uvědomí nevýhodnost nákupu. Stejné podmínky tak platí jak při podomním prodeji, tak při nákupu třeba na předváděcích akcích. Předtím tato možnost při podomním prodeji nebyla. Jenže v zákoně zůstala pasáž, kterou nyní ve svůj prospěch využívají mnozí obchodníci na úkor nespokojených zákazníků.
Jde o pasáž, podle které možnost odstoupit od smlouvy ve 14 dnech neplatí v případech, kdy lidé uzavírají takzvanou smlouvu o opravě a údržbě a pořízení zboží. A právě této drobné pasáže, která měla podle zákonodárců ochránit opraváře, se teď obchodníci chytili.
Zpravodajský server Deník.cz píše o tom, že Sdružení obrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje navštívilo několik zákazníků, kteří uzavřeli nejen klasickou kupní smlouvu, ale zároveň také smlouvu o opravě nebo údržbě koupených věcí i dalších starších spotřebičů.
O nejnovějších praktikách podomních prodejců mluvil na Radiožurnálu Jaroslav Skalický
Lidí například zakoupili indukční vařič a další drobnosti. A podepsali dvě smlouvy - první na nákup zboží, jehož cena byla proti běžným cenám výrazně nižší, nákup pro ně tedy byl velmi výhodný.
Zároveň ale podepsali i druhou smlouvu - o opravě či údržbě elektrospotřebičů. A v tomto případě se zavázali uhradit řádově až desetitisíce korun za údržbu a opravu spotřebičů.
Na to, že udělali chybu, přišli až doma, když si smlouvy pečlivě pročetli a přišli se poradit na Sdružení obrany spotřebitelů, které teď hledá cestu, jak jim pomoci.
Podle sdružení by se mohlo jednat o použití nekalých obchodních praktik podle zákona o ochraně spotřebitele. Sdružení obrany spotřebitelů tak znovu varovalo účastníky různých předváděcích akcí i další spotřebitele, aby před podpisem jakékoli smlouvy vše důkladně zvážili a smlouvy si pečlivě pročetli. Pokud to nebude možné, aby žádné smlouvy nepodepisovali.