Podomní prodejci mají nový trik, jak vylákat z lidí peníze

Novela občanského zákoníku v květnu zavedla dvoutýdenní ochranou lhůtu pro zákazníky v případě, kdy zboží či služby nakoupí při návštěvě prodejce přímo u nich doma a pak si teprve uvědomí nevýhodnost nákupu. Stejné podmínky tak platí jak při podomním prodeji, tak při nákupu třeba na předváděcích akcích. Předtím tato možnost při podomním prodeji nebyla. Jenže v zákoně zůstala pasáž, kterou nyní ve svůj prospěch využívají mnozí obchodníci na úkor nespokojených zákazníků.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Detail letáků pro předváděcí prodej

Detail letáků pro předváděcí prodej | Foto: Andrea Brtníková | Zdroj: Český rozhlas

Jde o pasáž, podle které možnost odstoupit od smlouvy ve 14 dnech neplatí v případech, kdy lidé uzavírají takzvanou smlouvu o opravě a údržbě a pořízení zboží. A právě této drobné pasáže, která měla podle zákonodárců ochránit opraváře, se teď obchodníci chytili.

Zpravodajský server Deník.cz píše o tom, že Sdružení obrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje navštívilo několik zákazníků, kteří uzavřeli nejen klasickou kupní smlouvu, ale zároveň také smlouvu o opravě nebo údržbě koupených věcí i dalších starších spotřebičů.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nejnovějších praktikách podomních prodejců mluvil na Radiožurnálu Jaroslav Skalický

Lidí například zakoupili indukční vařič a další drobnosti. A podepsali dvě smlouvy - první na nákup zboží, jehož cena byla proti běžným cenám výrazně nižší, nákup pro ně tedy byl velmi výhodný.

Zároveň ale podepsali i druhou smlouvu - o opravě či údržbě elektrospotřebičů. A v tomto případě se zavázali uhradit řádově až desetitisíce korun za údržbu a opravu spotřebičů.

Na to, že udělali chybu, přišli až doma, když si smlouvy pečlivě pročetli a přišli se poradit na Sdružení obrany spotřebitelů, které teď hledá cestu, jak jim pomoci.

Podle sdružení by se mohlo jednat o použití nekalých obchodních praktik podle zákona o ochraně spotřebitele. Sdružení obrany spotřebitelů tak znovu varovalo účastníky různých předváděcích akcí i další spotřebitele, aby před podpisem jakékoli smlouvy vše důkladně zvážili a smlouvy si pečlivě pročetli. Pokud to nebude možné, aby žádné smlouvy nepodepisovali.

Jaroslav Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme