Realitní trh v Česku se dotkl svého dna
Ceny domů a bytů letos pokračovaly v poklesu. Realitní trh v Česku se tak dotkl svého dna. Zájem o koupi nemovitostí se vlivem recese výrazně snížil. Realitní kanceláře naopak zaregistrovaly větší zájem o pronájmy.
Ceny domů a bytů klesly v letošním roce v průměru asi o 13 až 15 procent. Největší pokles hodnoty postihl byty v panelových domech, říká Ondřej Novotný z poradenské společnosti King Sturge, která působí v oblasti realit.
"Co se týká těch starších a jakoby asi nejhorších nemovitostí, to znamená těch panelákových domů v horších lokalitách na kraji města, tam ty propady mohly být až okolo 20 procent.?
"Co se týká těch dobrých rezidenčních projektů plus starých bytů v cihlové zástavbě a na lukrativních místech, tam poklesy byly v celku minimální, okolo pěti procent," upřesňuje Novotný.
Velké rozdíly ve vývoji cen byly letos také mezi regiony. "Dá se říct, že regiony nepocítily krizi tak vehementně jako Praha, byť i tam došlo k poklesům zhruba mezi 10 - 15 procenty, ale jsou i výjimky, kde byl růst - například Ústecký kraj. A jsou kraje, kde byl pokles ještě větší než v Praze - například Brno a Ostrava," uvádí David Černík z realitní kanceláře Maxima Reality.
Rostly naopak ceny pronájmů. Zájem o ně mají hlavně lidé, kterým banka odmítla dát hypotéku, a také ti co stále vyčkávají s koupí nemovitosti v naději, že ještě zlevní. "Pronájmy bytů a rodinných domků zaznamenaly meziroční růst zhruba o 3 až 5 procent."
Krize přinesla i pozitiva
Ondřej Novotný upozorňuje, že krize měla také pozitivní vliv na realitní trh. Developeři se totiž v obavách, že postavené byty neprodají, začali daleko víc zajímat o požadavky klientů.
"Tohle bylo developery v minulých letech trošku opomíjeno, soustředili se především na to, aby postavili projekt. Nebylo pro ně zas tak důležité, jak ten projekt bude vypadat, vzhledem k tomu, že se ve finále stejně všechno prodalo."
"To se změní, takže v tuto chvíli bych očekával, že na rezidenční trh začnou přibývat nové projekty, které budou v souladu s tím, co zákazníci chtějí. Takže prodeje v podstatě budou k oboustranné spokojenosti narůstat," uzavírá Novotný.