ÚOHS prošetří 'predátorské ceny' ČD na trati Praha - Ostrava
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se zaměří na cenovou politiku Českých drah na trati Praha – Ostrava. České dráhy tam výrazně snížily ceny jízdenek poté, co na stejné trati začal jezdit soukromý dopravce RegioJet. Podnikatel Radim Jančura, který RegioJet provozuje, si stěžoval, že jeho firma může kvůli snížení cen Českých drah zkrachovat.
Předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj Radiožurnálu řekl, že teď bude nutné prostudovat všechny ekonomické materiály drah:
O údajně podnákladových cenách ČD diskutovali v Ozvěnách dne předseda ÚOHS Petr Rafaj a ředitel Centra pro efektivní dopravu Petr Šlegr
„Obáváme se, že tady dochází k uplatňování takzvaných predátorských cen. Musí se to velice pečlivě prošetřit, v současné době jsme ve stádiu zjišťování ekonomických údajů. České dráhy nám ale ještě neposkytly veškeré informace. Poslali jsme jim vyzývací dopis a první jednání bude v pátek.“
„Musíme shromáždit velké množství ekonomických údajů a musíme propočítat ceny, zda nejsou podnákladové, zda nepoškozují konkurenta, který vstoupil na trh. Šetření není jednoduché,“ dodal Rafaj.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se začal cenovou válkou zabývat sám, řeší však i podnět Student Agency. Zda jde skutečně o „predátorské ceny“ zatím podle předsedy úřadu nelze říct. „Pokles ceny je ale podezřelý,“ přiznává Rafaj, jehož úřad už si vyžádal od ČD potřebné ekonomické a účetní údaje.
„Predátorské ceny jsou takové, které mají za úkol vytlačit konkurenta z prostředí, v němž se pohybuje, aby musel činnost ukončit. Cena by měla pokrývat veškeré náklady a ještě přiměřený zisk. Dominantní firma si podnákladové ceny nesmí dovolit,“ vysvětluje Rafaj.
Předseda úřadu předpokládá, že výsledky šetření by mohl oznámit do konce roku. Záležet však bude i na vstřícnosti Českých drah při předávání potřebných údajů.
Konkurence? Divoká, česká, přeliberalizovaná
Ředitel občanského sdružení Centrum pro efektivní dopravu a bývalý náměstek ministra dopravy Petr Šlegr České dráhy částečně hájí. „Některé levné jízdenky nabízely ČD ještě před příchodem RegioJetu. Vyhrocený je spor spíše kvůli podání k antimonopolnímu úřadu, ale i to je v Česku standardní praxe,“ míní Šlegr, který v minulosti působil i jako šéf řídícího výboru Českých drah.
ČD jsou sice státní akciovou společností, ale podle Šlegra se musejí chovat tržně. „Je potřeba vyvrátit, že by nízké ceny na relaci Praha – Ostrava mohly ČD kompenzovat tím, že si na jiných tratích řeknou o vyšší dotaci. Tak to není, smlouva mezi ministerstvem dopravy, které dálkovou dopravu objednává, a drahami, je takzvaná netto smlouva. Nižší výběr tržeb jde na podnikatelské riziko Českých drah,“ vysvětluje Šlegr.
Konkurenci v podobě nového dopravce sice vítá, protože může vést ke snížení cen a zvýšení kvality, hlavním soupeřem pro ČD jsou však podle něj spíše autobusy a osobní automobily.
„Současná podoba konkurence se mi zdá trochu divoká, česká a přeliberalizovaná. V západní Evropě je trend soutěžit spíše o trh, než na trhu,“ říká Šlegr. V praxi by to vypadalo tak, že by dopravci soutěžili vždy o konkrétní trať a na ní zajišťovali všechny státem požadované spoje. Zvítězila by firma, která by provoz nabídla za nejnižší cenu a ta by pak na dané trati měla monopol.
„Jde o to, aby se dopravci nepřetahovali o stejného cestujícího, ale spíše se snažili rozprostřít nabídku během dne. Bohužel dnes to máme tak, že z Ostravy do Prahy pojedou tři vlaky během čtvrt hodiny a pak dlouho nic,“ upozorňuje Šlegr.
Nejvíce na příchodu nového železničního dopravce získají příležitostní cestující. Pravidelným cestující se síťovými jízdenkami nebo drahými slevovými kartami nic nezískají. Šlegrovi vadí i horší flexibilita železniční dopravy – například nemožnost využít zpáteční jízdenku pro cestu s jiným dopravcem nebo nutnost zajistit si povinnou rezervaci.