V USA se prošetřuje, zda Google nezneužívá data o uživatelích
Společnosti Google hrozí možná další soud. Tentokrát na území Spojených států. Podnětem pro vládní vyšetřování je reklamní systém, který Google provozuje a který má zneužívat osobní informace o zákaznících. Google si na výdaje spojené se sporem už vyčlenil 500 milionů dolarů.
Podle analytika společnosti Cyrrus Ondřeje Moravanského je otázka sběru osobních dat velmi citlivá, a pokud by si nějaká firma vysloužila pověst, že má s tímto problém, na důvěře spotřebitelů se to negativně projeví. „V zájmu firem je mít v této věci čisté svědomí i na úkor zisku,“ myslí si Moravanský.
I proto Google zalarmoval své právníky a vyčlenil pro případné náklady spojené s vyšetřováním a možným soudem nemalou sumu peněz, ale nemalou jen zdánlivě. „Rezerva na případnou pokutu není pro Google až tak velká, je to patnáctina jeho kvartálních tržeb. Firma to možná pocítí, ale vážný problém to určitě nezpůsobí,“ vysvětlil Moravanský, jak velká částka 500 milionů dolarů, i kdyby měly padnout na pokutu, pro Google je.
Pozice firmy je teď podle Moravanského taková, že to, co dělá, nepovažuje za nedovolené. „Pokud to půjde, bude pokračovat v dosavadní praxi, pokud by soud rozhodl, že firma dělá něco, co nesmí, tak firma by reagovala omezením těchto aktivit,“ domnívá se Moravanský.
Pokud by přestaly technologické firmy a vyhledávače speciálně, data o svých uživatelích shromažďovat, mohlo by to jednak ovlivnit jejich zisky, na druhou stranu ale také vést k horšímu výsledku vyhledávání pro uživatele. Spotřebitel hledá podle Moravanského ve vyhledávači kvalitní výsledky, je ale těžko identifikovat, do jaké míry se do kvality výstupů odráží sběr dat.