Výroba osobních aut v Česku klesla. A vázly i prodeje
V prvním čtvrtletí se podle Sdružení automobilového průmyslu meziročně snížila výroba osobních vozů o 18 procent. Všechny automobilky, které působí na českém trhu, vyrobily dohromady zhruba 286 tisíc aut.
Nižší výroba se podle sdružení dotkla všech automobilek - to znamená Škodovky, Hyundai a TPCA. Potvrzují to také samy společnosti.
Na celkové produkci měla více než poloviční podíl Škodovka. V prvním čtvrtletí vyrobila v Česku 140 tisíc aut. Loni to ale bylo téměř 200 tisíc. Následuje automobilka Hyundai.
Podle mluvčího Petra Vaňka vyrobila za první tři měsíce přes 75 tisíc aut. Firma ale letos začala s výrobou o pět dní později než loni, a proto byla produkce o něco nižší.
„Výroba je závislá na odbytu, čili na poptávce zákazníků. A prodeje v Evropě, kam směřuje většina produkce našich výrobců - tam byl propad zhruba 10 procent. Očekáváme s napětím, jak to bude za celé čtvrtletí, myslím, že to bude ještě více,“ vysvětluje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Pokles výroby podle jeho odhadů nebude za celý rok větší než o 5 procent.
Klesly i prodeje. Celkový odbyt v prvním čtvrtletí klesl o 16 procent na zhruba 36 tisíc aut. Nejvíc z nich tradičně prodává Škoda Auto. Podle Svazu dovozců automobilů se její prodej snížil o pětinu.
Šéf mladoboleslavské automobilky Winfried Vahland ale podobný vývoj očekával, a to nejenom kvůli nepříznivé situaci na některých evropských trzích:
„Musím říci, že jsem ze zásady optimistou. První pololetí ale bude ovlivněno rozjezdem výroby nové generace Octavie, tedy naší nejprodávanější značky. Představení několika nových modelů je podle mě správnou odpovědí na krizi na evropském trhu. Takže za celý rok očekávám, že porosteme.“
Hned za Škodovkou byl ve třetím kvartále Volkswagen. Tomu prodeje naopak vzrostly. Třetí skončil s poklesem Hyundai. Následují Ford, Peugeot a Citroën.
Celkový prodej podle ekonomů ovlivnila hlavně nižší ochota spotřebitelů utrácet.