Za pražské Palladium zaplatí německý investor rekordních 15,6 miliardy korun
Pražské nákupní centrum Palladium změní majitele. Podle Hospodářských novin za něj německý investor zaplatí rekordní částku 565 milionů eur, v přepočtu přes 15,5 miliardy korun. Tolik v Česku ještě za nemovitost nikdo nezaplatil.
Palladium, které stojí na pražském náměstí Republiky, je v krátké době druhým obchodním centrem, které mění majitele.
Jen před několika dny a doslova o pár kroků dál se prodával Slovanský dům. Koupila ho skupina ruských investorů, částku ale nezveřejnili.
Podle odborných odhadů lidé v obchodech nebo restauracích nákupního centra utratí měsíčně kolem 350 milionů korun. Denně tam zavítá v průměru 45 tisíc lidí.
Nový majitel - Union Investment - by měl Palladium převzít začátkem příštího roku. Vedle zhruba dvou stovek obchodů na 40 tisících metrech čtverečních získá také přiléhající kanceláře - ty zabírají zhruba zbylou třetinu ploch.
Aktuální hodnotu určuje podle Tomáše Wildta z firmy Remax řada specifických okolností. Nemovitosti se pak nedají srovnávat s běžnými stavbami.
Lokalita, kupní síla a atraktivita nájemních smluv
„V tomto směru hraje samozřejmě velkou roli lokalita jako taková, ale i kupní síla v daném regionu. A právě i síla nájemních smluv, které jsou obsaženy v obchodním centru.“
Pokud Palladium bereme jako jednotlivou budovu, pak je částka více než 15 miliard korun rekordní. Rozhodně to ale není jediná zdejší obří transakce za poslední dobu. Už dříve společnost Tristan prodala celkem 58 logistických hal za 523 milionů eur. To je tedy necelých 15 miliard korun.
„Letos už jedna podobně velká transakce proběhla. Připravuje se transakce ještě větší. Myslím si, že to dokazuje, že český realitní trh je dospělý, atraktivní,“ dodává Dušan Šťastník z poradenské společnosti Jones Lang LaSalle.
Budoucí majitel Palladia vlastní nemovitosti ve 23 zemích v celkové hodnotě téměř 25 miliard eur.
V Česku je celkem běžné, že nákupní centra vlastní zahraniční společnosti. Nejčastěji vlastní celou síť obchodů. Typickým příkladem je společnost Inter Ikea centre group, která investovala v Praze, Brně nebo Ostravě. Dalším silným hráčem na trhu je francouzská společnost Klapierre, která kromě Prahy podniká i v Plzni.