ČSSD deset let po tsunami

V letošních senátních volbách se pokoušel o comeback i někdejší premiér a předseda ČSSD Jiří Paroubek. Marně, v Ostravě coby nezávislý získal pouhých 6,9 procenta.

Komentář Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jiří Paroubek

Jiří Paroubek | Foto: Tomáš Adamec | Zdroj: Český rozhlas

Nicméně Jiří Paroubek si i letos zaslouží pozornost. Byl totiž každopádně leaderem jedné z nejúspěšnějších českých politických kampaní – tzv. oranžové tsunami v krajských a senátních volbách 2008, tedy právě před deseti lety. ČSSD tehdy zvítězila ve všech krajích, celostátně utržila skoro 36 procent hlasů a v senátních volbách dobyla 23 mandátů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Josef Mlejnek jr.: ČSSD deset let po tsunami

Ve srovnání s letošními výsledky to vyznívá jako hudba z jiné planety, těžko uvěřit, že jde o jednu a tutéž stranu, letos jen o deset let starší.

Jiří Paroubek tenkrát pouze využil netaktičnosti ODS, jež mu pěkně nahrála zavedením poplatků ve zdravotnictví. Tvůrci tehdejší reformy poukazovali na úsporu ve státním rozpočtu v řádu pár miliard korun. Ve zdravotnictví se ale za rok protočí stovky miliard.

Jedna ministerská vyhláška upravující, kolik bude za dané léky platit pojišťovna, a kolik si bude muset doplácet pacient, má potenciál vytáhnout lidem z kapes nikoliv desítky, leč stovky, ba tisíce korun.

Hamáček požádá o vyslovení důvěry na výboru ČSSD, někteří spolustraníci ho označili za měkkého lídra

Číst článek

Avšak když po nich ještě někdo chce v nemocnici 30 korun do extra kasičky navíc, navíc za něco, o čem se dosud soudilo, že je to zadarmo, pohár trpělivosti snadno přeteče. Ony v zásadě neškodné poplatky to pak schytají nejen za doplácení si na léky a zdravotní péči, ale za všechna reálná i domnělá příkoří světa a života.

Tradiční sociálnědemokratičtí voliči neexistují

Což Jiří Paroubek vycítil a dovedl toho šikovně využít – s pomocí americké firmy specializované na politické kampaně Penn, Schoen & Berland (PSB), tudíž té samé, kterou si v roce 2013 najal Andrej Babiš.

Voliče tehdy téma poplatků interesovalo tak mohutně, že jim ani nevadilo, když se na prezentaci Paroubkovy knížky nazvané „Česko, Evropa a svět očima sociálního demokrata“ nedlouho před volbami strhla mela, při níž Bohumír Ďuričko zastřelil Václava Kočku mladšího.

Mnozí tehdy Jiřího Paroubka vinili z populismu a voliče sociální demokracie z nezodpovědnosti. Včetně kardinála Miloslava Vlka, který vše zglosoval přísnými slovy: „Za třicet stříbrných prodal Jidáš Krista. Za třicet korun se dnes prodává tento národ.“ Tedy za to, že ho někdo zbaví jha třicetikorunového poplatku.

V rozborech současné krize ČSSD často zaznívá, jakou prý strana udělala chybu, když zapomněla na své tradiční příznivce a snažila se získat městské voliče pomocí témat jako genderová vyváženost. Kdo ale mají být ti tradiční voliči? Lidé, co se nechají populisticky zlákat laciným marketingem? Těch je u nás bohužel stále hodně, ovšem lépe než sociální demokracie je nyní dokáží zaujmout jiní.

Pravda o ČSSD je tak možná docela prostá a smutná: voliče měla, když dovedla být z gruntu populistická, a žádní tradiční sociálnědemokratičtí voliči zkrátka neexistují. Anebo ano, ale ve výši zhruba sedmi procent, jichž strana v celostátních průzkumech nedávno dosahovala.

Josef Mlejnek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme