Schopný manažer prý zvládne řídit dvě ministerstva, tak uvidíme
Andrej Babiš si v novoročním projevu povzdechl, že kdyby měl kouzelnickou hůlku, udělal by z Česka Švýcarsko.Byť ji v ruce nedrží a nikdy se jí nedočká, směrem k této zemi nás už posouvá. Alespoň v tom slova smyslu, že budeme mít více ministerstev než ministrů.
Mít více ministerstev než ministrů je ve Švýcarsku dlouholetá a osvědčená praxe. V České republice lze spíše hovořit o vynuceném provizoriu. Konkrétně se projeví v tom, že jeden ministr bude dlouhodobě řídit dva resorty.
Na základě Babišových výroků se může zdát, že ministerstev razantně a rychle ubude. V dohledné době se to nestane. O jejich počtu nemůže rozhodovat premiér. Musel by se změnit tzv. kompetenční zákon. V něm jsou jednotlivé resorty přesně vyjmenovány a je v něm popsáno, čemu se mají věnovat.
Myšlenka dává smysl, další změny by ale byly katastrofou, míní odborníci o spojení ministerstev
Číst článek
Zákony a jejich novely stále ještě schvaluje v této zemi parlament. Není pravděpodobné, že by se na něčem takovém shodl do sněmovních voleb v příštím roce. Znamená to, že i nadále bude existovat samostatné ministerstvo dopravy a rovněž samostatné ministerstvo průmyslu a obchodu. Po odvolání Vladimíra Kremlíka z čela prvního z nich jim bude šéfovat jeden člověk.
Výměna ministrů vypadá akčně
Jmenuje se Karel Havlíček. Kromě průmyslu a obchodu je rovněž vicepremiérem. Nyní na sebe převezme ještě zodpovědnost za dopravu. Nebude řídit resorty, které by bez problémů fungovaly. Tempo budování a opravy dálnic je pomalé.
O výstavbě železničních koridorů to platí rovněž. Digitální společnost se v Česku nachází v plenkách. Konkurence v telekomunikacích není dostatečná. Energetická koncepce země není zcela jasná.
Jak vzniká zakázka k dálničním známkám za 400 milionů? Její parametry ministerstvo tají
Číst článek
Vyřešit nejenom tyto problémy může být nad síly jednoho, byť velmi schopného a pracovitého manažera. I když na to nebude úplně sám. Premiér se totiž veřejně nechal slyšet, že se do řízení resortu dopravy aktivně vměšuje. Prý si hlídá například fungování Ředitelství silnic a dálnic nebo Správu železnic.
Proto by se mohl ministerstva dopravy ujmout sám. Potom by však neměl po ruce člověka, kterého by mohl rychle obětovat. Musel by odvolat sám sebe. Výměna ministrů přitom vypadá akčně a pomáhá v očích veřejnosti vytvářet obraz kompetentního premiéra. Rovněž slova o slučování ministerstev mohou dobře působit.
Škoda že jejich počet Andrej Babiš nesnížil v době, kdy vznikala jeho vláda. Mohl si alespoň ušetřit hledání manažerů, kteří by zvládli řídit ministerstvo dopravy.
Autor je komentátor Českého rozhlasu
Rusko jako velmoc? Zdařilá simulace
Lída Rakušanová
Rusové se vyžívají v krutém mučení ukrajinských vězňů
Alexandr Mitrofanov
Trump má pro Ahmada Šaru slabost
Jan Fingerland
Babiš a Fiala pečou své předvolební dorty
Kateřina Perknerová