Systém příspěvku na péči pečujícím moc nepomáhá
Pravidelné zvyšování příspěvku na péči nebude. Vláda to kdysi ve svém programovém prohlášení slíbila, ceny sociálních služeb podražily už v lednu, pečující si ale budou muset s inflací poradit sami.
V situaci, kdy se růst výdajů viditelně vymknul kontrole ministerstva financí, je stopka na jakékoliv další výdaje pochopitelná. A doufejme, že podobný zákaz dostane i plánované navyšování rodičovské, kde stát platí lidem za to, že chtějí mít a mají děti.
Nedostatek peněz by mohl být jistou omluvou pro nenavyšování peněz. Co je však naprosto neomluvitelné i nepochopitelné, je dlouhodobé přesvědčení ministerstva práce a sociálních věcí, že příspěvek na péči je zneužíván, pečující rodiny za něj odvádí mizernou práci, péče o blízkého je nedůstojná a že by bylo lepší obecně přesměrovat příspěvek institucím, které garantují standardy.
Z čehož je naprosto jednoznačně poznat, že ministerstvo sociálna nemá nejmenší představu, jak příspěvek funguje. Bezpochyby je tu dost věcí, které by se daly zlepšit, nicméně v jiných oblastech, než soudí ministerstvo.
Stížnosti nepomáhají
Za prvé je potřeba zlepšit samotnou proceduru přiznání příspěvku. Ve snaze zabránit podvodům se k penězům pečující dostane až po několika měsících, kdy se může stav blízkého výrazně zhoršit, kdy potřebuje daleko náročnější péči i placené zdravotní pomůcky.
Získat příspěvek na blízkého s postupující demencí je v zásadě nemožné. Kdokoliv to zažil, potvrdí, že trvá několik let, kdy revizor z úřadu akceptuje, že dotyčný, na kterém mentální porucha v průběhu několikaminutového rozhovoru nemusí být vůbec poznat, skutečně potřebuje péči. Pečující příbuzní mezitím žijí v pekle psychického, fyzického i finančního vyčerpání.
Ministerstvo financí zatrhlo valorizaci příspěvku na péči. Služby přitom podražily a lidé je omezují
Číst článek
Za druhé je naprosto absurdní, že každý úřad posuzuje klienta jinak a to bez ohledu na jednotnou metodiku. Vynikne to ve větších městech, kdy po přestěhování z jedné městské části do druhé se může příspěvek zvýšit klidně o dva stupně, u stejného člověka. Kontrola příspěvkové logiky neexistuje.
Za třetí je tu záliba úřadů v institucionalizované péči, která má být automaticky lepší, než ta domácí. Ano, příbuzní málokdy sledují nutriční tabulky či nastolují přísný domácí režim. Nicméně mizivá dostupnost sociálních služeb, terénních i pobytových, výrazně snižuje požadavky na jejich kvalitu. Protože není na výběr. Okrádání bezbranných, nevhodné i násilné chování, i to patří mezi to, s čím se setkávají klienti.
Proč se pomoc zpozdila? ,Stát pochybil,‘ přiznává ministr Jurečka ohledně sociálních dávek
Číst článek
Stížnosti příliš nepomáhají. Příbuzní se bojí, že by nakonec museli jet v režimu 27 hodin a sedm dní bez jakékoliv pomoci. Psychicky nemocným lidem zase nikdo nevěří. Samostatnou kapitolou jsou velkokapacitní ústavy, kde ani soukromé doplatky v rozměru několika tisíc korun na osobu nezaručí prostředí, ve kterém by chtěl kdokoliv dobrovolně strávit konec života. Ústavy mají přitom daleko lepší přístup k příspěvkům než kdokoli jiný.
Ve chvíli, kdy se člověk stane pečujícím, jako první si uvědomí, že dotyčný, o kterého pečuje a ke kterému většinou také chová vřelé city, už není, co býval. Leckdy se musí vyrovnat se změnou psychiky, ale také s blížícím se koncem. Kdyby si mohl vybrat, volil by zdravého blízkého bez příspěvku. Bohužel někdy na výběr prostě není. V takovém případě by mu stát neměl házet klacky pod nohy.
Autorka je komentátorka Hospodářských novin
Život s mafií nebyl žádná zábavná hra
Veronika Lefrancois
Místo na Medveděva, který chce Němcovou koupat v krvi, Babiš útočil na českou senátorku. Divný Čech
Martin Fendrych
Česko porušuje právo na bydlení. Bude to politiky někdy zajímat?
Apolena Rychlíková
Putinovi barbaři likvidují Rusy a jejich kulturu
Alexandr Mitrofanov