Od 1. května 2025 se mění pravidla pro placení rozhlasového poplatku. Více informací zde.

Zdražení dopravy ve středních Čechách dál zhorší dopravní situaci v Praze

Avizované zvýšení cen jízdného ve Středočeském kraji s platností od ledna příštího roku se blíží realitě. Po schválení krajskou radou mají o tom na začátku června jednat zastupitelé. Krok je podle vedení kraje logický: náklady na dopravu prudce rostou a tržby z prodeje jízdenek pokrývají stále menší část nákladů. Navýšení cen navíc nemá být na dlouho posledním

Komentář Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Autobus (ilustrační foto)

Autobus (ilustrační foto) | Foto: Zuzana Jarolímková | Zdroj: iROZHLAS.cz

Podle propočtů kraje vzrostou náklady celého systému dopravní obslužnosti v příštích 10 letech ze současných zdruba 9 miliard korun ke 14 miliardám korun ročně. A pokud by se kraj snažil k roku 2034 o komplexní dekarbonizaci autobusové dopravy, dostane se až na částku zhruba 16 miliard korun ročně.

Přehrát

00:00 / 00:00

Julie Hrstková: Zdražení dopravy ve středních Čechách dál zhorší dopravní situaci v Praze

Důvody pro zdražení jsou logické, kraj musí financovat i jiné věci než dopravu. A od státu zatím víc peněz například z rozpočtového určení daní nedostane.

Co je naprosto logické a obhajitelné ekonomicky, z pohledu kraje ovšem neznamená, že skutečně dává smysl v dopravní obslužnosti.

Už teď trpí Praha tím, že do ní zajíždí přes 300 000 aut denně kvůli nedostatečné dopravní obslužnosti ze Středočeského kraje. Odstavná parkoviště v místech, kde navazuje městská doprava, jsou i po mnoha letech stále jen v hlavách a vzletných slovech pražských zastupitelů, nikoliv realitou.

7:18

Každá třetí žena a desátý muž zažil obtěžování v MHD. Praha v kampani radí, jak se zachovat

Číst článek

Vedle přecpaných příjezdových komunikací, které každé ráno hlásí dopravní kolaps, jsou přecpané okraje města, kde se nedá zaparkovat a kde má policie každodenní žně při výběru pokut za mizerné parkování. Což ovšem není chybou řidičů, ale absencí dopravní politiky hlavního města.

Zádrhel s metrem

Zadrhává se i rozvoj veřejné dopravy. Termín dokončení dlouho očekávaného metra D se z roku 2029 posouvá až k roku 2036 a s ohledem na to, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) definitivně zrušil výběr vítěze tendru na dostavbu, se tento termín může dále odsouvat.

Rozvoj autobusové dopravy a návrat trolejbusů nejsou kroky ke zlepšení.

Vedle toho v Praze prudce roste počet aut. Důvod je jednoduchý, v okrajových částech města veřejná doprava zůstává na hranici únosnosti a v případě nočních či víkendových spojů i daleko za ní. Vlastnictví auta je zde podobnou nutností jako mimo město.

V centrálních částech, kde z hlediska dopravy nedává smysl vlastní auto, zůstává parkování extrémně levné. Není tak důvod se jej zbavit. Navíc nesmyslně nastavený systém parkovacích zón vede k tomu, že člověk auto nechává stát a vyjíždí maximálně na víkend.

Neustálé hádky

Hlavní město se zacyklilo při rozvoji dopravní obslužnosti. Neustálé hádky ve vedení města, zda podpořit automobilovou, cyklo či veřejnou dopravu, vede k tomu, že skutečně dobře nefunguje ani jedno. Ani oslavovaná veřejná doprava, kde se fakticky dá spolehnout především na metro. A to není všude.

57:04

O Praze rozhodují lidé, kteří v ní nebydlí, ale chtějí do ní jezdit autem, kritizuje Gebrian

Číst článek

Do budoucna se mluví o zdražení dopravy, o zvýšení ceny parkovného. Dohoda, co podpořit, neexistuje. Praxe ze zahraničí je jasná: podpora veřejné dopravy, omezení soukromých aut. Část z nich – až 40 procent jízd – mohou nahradit takzvané sdílené vozy. Hlavní město ovšem s jejich podporou do budoucna váhá.

Zdražení veřejné dopravy ve Středočeském kraji celkovou situaci rozhodně nevylepší. A není to vinou vedení kraje, které se jen snaží dohnat ekonomickou realitu.

Doprava je komplexní záležitost, kde hlavní město zaspalo v mnoha aspektech. Důsledky jsou vidět nejen na přecpaných komunikacích všeho druhu. Mimo jiné je nedostatečná dopravní inrastruktura jedním z důvodů, proč se nestaví tam, kde je poptávka po bytech a proč také jejich cena extrémně roste.

Větší spolupráce, víc odstavných parkovišť, rychlejší rozvoj skutečně velkokapacitních prostředků, podpora všech druhů dopravy, to vše potřebuje moderní město i jeho okolí. A to vše tady stále chybí.

Autorka je komentátorka Hospodářských novin

Julie Hrstková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme