Tenkrát na vřesovišti. Bramborový western Bastard se opírá o Madse Mikkelsena, ale scénář kulhá

Mads Mikkelsen ve snímku Bastard | Zdroj: Film Europe

Historické drama Bastard s Madsem Mikkelsenem v hlavní roli zahájilo v Česku a na Slovensku přehlídku severských filmů Scandi. Snímek oceněný na Evropských filmových cenách je dánským nominantem na Oscara a má mnohé westernové rysy.

Premiéry Pavla Sladkého Dánská vřesoviště Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Snímek dánského scenáristy a režiséra Nikolaje Arcela se odehrává v 50. a 60. letech 18. století na nehostinných dánských vřesovištích. Král by je rád zúrodnil a kolonizoval. Všechny dosavadní pokusy ale selhaly.

Válečný veterán, kapitán Ludvig Kahlen (Mikkelsen), se k tomuto úkolu dobrovolně přihlásí. Nechce k překvapení úředníků po královské pokladně žádné finance. Žádá jediné: šlechtický titul a další výsady, pokud se mu to povede.

Kahlenovým trumfem je sadba brambor, kterou si dovezl z Německa, a hlavně jeho tvrdá, neústupná nátura. Kapitán je zvyklý, že si všechno v životě musel vydobýt sám, protože je synem zahradnice a patrně levobočkem jednoho z dánských šlechticů, synem urozeného muže, který zneužíval ženy na svém panství, jak se mu zachtělo.

Bezcitný šlechtic vs. zarputilý kapitán

Kahlen na vřesovištích objeví nadějné místo a začne připravovat půdu. Tím ale zasáhne do prostoru, který je zvyklý z nedalekého zámku ovládat bezcitný šlechtic Frederik de Schinkel. A tak proti sobě stanou dva odhodlaní a zarputilí muži, jeden z nich chudý, ale ve službách krále, druhý je mocný místní statkář.

To se mi snad zdá. Chytlavý nápad a Nicolas Cage v hlavní roli na výborný film nevystačí

Číst článek

Jejich střetnutí je nasnadě, zvlášť když Kahlen zaměstná poddané, kteří de Schinkelovi utekli. De Schinkel Kahlena ponižuje a zastrašuje, a když to nezabere, neváhá na něj ani přímo zaútočit. Ludvigu Kahlenovi mizí možnosti, jak dosáhnout svého cíle. Brzy stojí před nutností si vybrat mezi lidmi, kteří stojí při něm, a zvažovat hodnoty a cíle, kterým zasvětil svůj život.

Nikolaj Arcel má zálibu ve výpravných historických podívaných a žánrových filmech. Napsal například scénáře k filmům z krimisérie Oddělení Q podle bestsellerů Jussiho Adler-Olsena, čímž se připojil k úspěšné vlně scandi noiru. V Česku v roce 2011 natočil Královskou aféru a na české lokace se ostatně vrátil i s natáčením Bastarda, který je Arcelovým westernovým pokusem.

Napsal ho společně s Andersem Thomasem Jensenem podle knižní předlohy Idy Jenssen a zasadil ho do nehostinné země nikoho, kde zákon pokulhává za kolonizací a hrdina stojí proti samozvanému vládci i bandám psanců.

Arcel využívá základní historická data, ale dál si dopřává vypravěčskou volnost. Nezříká se nejtypičtějších westernových záběrů, jako jsou například lidé na verandách v houpacích křeslech nebo jízd na koních v krajině. Kameru zkušeného Rasmuse Videbæka doplňuje o líbivé a samoúčelné dronové záběry.

Ze snímku Bastard | Zdroj: Film Europe

Mads Mikkelsen patří mezi Arcelovy stálé spolupracovníky a je pro roli odhodlaného drsňáka jako stvořený. Má za sebou roli v Dealerovi od Windinga Refna, bondovského zloducha v Casinu Royale i charakterní výkony jako ve filmech Thomase Vinterberga.

Hlavní kategorie Evropských filmových cen ovládl dánský snímek Chlast

Číst článek

Mezi nimi vynikají postavy učitelů. Jeden z nich je čtyřicátník Lucas v dramatu Hon, kde Mikkelsen ztvárnil učitele v mateřské škole nařčeného ze zneužití dětí, a druhým Martin v oscarovém Chlastu. Tam dánská hvězda naopak září jako vedoucí skupinky středoškolských pedagogů v krizi středního věku, experimentujících s mikrodávkováním alkoholem. 

Mikkelsen dokáže vyjádřit mnohé pocity drobným hnutím brvou. Stačí mu zvednutí obočí nebo zkřivení úst nad polévkou, abychom z jeho tváře odečetli znechucení, rozpaky nebo jiné pohnutí. Bravurně zvládá i komickou hranu, na kterou Arcel film přivádí a odlehčuje zarputile seriózní dění na vřesovištích.

Bastard je přeci jen také film, kde jde o brambory, zahřívané vlastním tělem, a kde malé dítě ve vedlejší úloze s gustem sprostě nadává.

Bramborový storytelling

Horší je to tam, kde se Arcel rozhodl udělit publiku nějakou vzdělávací lekci, třeba ohledně přijímání jinakosti, reprezentované kočujícími Tatery. Tady jde humor stranou, symboliku „hrozivého“ brouka a snědého děcka, obávaného coby nositele ďábelské smůly, film vyloží velmi polopaticky.

Bastard

historické drama
Dánsko, 2023, 127 min

Režie: Nikolaj Arcel
Scénář: Anders Thomas Jensen, Nikolaj Arcel
Hrají: Mads Mikkelsen, Amanda Collin, Gustav Lindh, Kristine Kujath Thorp, Morten Hee Andersen

Jinde si režisér ulehčuje práci s padouchem. Zatímco ve scéně seznámení Kahlena a de Schinkela se zajímavě načrtne téma chaosu a vlády nad vlastním životem, alibismu, svědomí a zodpovědnosti, dál už je de Schinkel jen mocichtivý opilec vyžívající se v brutálním násilí na ženách i na mužích.

Scénář je celkově slabou stránkou Bastarda. Osciluje od málomluvných scén, které jako by sahaly po svých nejlepších westernových vzorech Sergia Leoneho nebo Sama Peckinpaha, k zápletkám jako z laciných románků a generování dojetí.

Pro spoustu diváků a divaček Mikkelsenovo charisma jistě dokáže film úspěšně protáhnout nástrahami z obou těchto stran, banalitu ukrytou pod velmi dobře zvládnutou výpravou a hereckými výkony tak úplně zakrýt nelze.

Snímek Bastard uvedl v premiéře festival Scandi. Česká kina ho uvádí od 18. ledna 2024. 

Pavel Sladký Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme