Menzel se Simonischekem ve filmu Tlumočník vyrážejí na společnou pojízdnou terapii

Jiří Menzel a Peter Simonischek ve filmu Tlumočník | Zdroj: Bioscop

Rakouský herec známý z tragikomedie Toni Erdmann tentokrát místo své dcery trápí Jiřího Menzela. Společně v novém snímku Tlumočník, který si odbyl světovou premiéru na Berlinale, vyrážejí na cestu, při níž místo vyrovnání se s minulostí nacházejí snový svět, kde jim mladé dívky padají k nohám a přátelství kvetou na bázi sdílené odlišnosti.

Recenze Rakousko / Slovensko Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Roadtripy jsou v březnu očividně v kurzu. Už druhý týden za sebou totiž přichází do českých kin film, který své protagonisty usazuje do auta a vyhání na výlet v rámci radikální psychické rehabilitace. A zatímco v zákroku se Vejdělkova Tátova volha z minulého týdne shoduje se Šulíkovým Tlumočníkem, jejich atmosféry nemohou být odlišnější.

Kde výstavní Volhu protínalo letní slunce, naráží vůz Simonischekovy postavy pouze na šeď, tlumené barvy a déšť. Lehká deprese se přenáší i do dialogu, který se na rozdíl od Vejdělkova všem se zavděčujícího milého humoru stáčí ke komedii, jež vychází z pocitu trapnosti a vzájemného nepochopení nebo slouží jako východisko z nepříjemné situace.

Vejdělkova Tátova volha potěší milovníky aut i ty, co marně čekali na dobrou českou komedii

Číst článek

Už jen to, jaká událost svede slovenského tlumočníka Aliho Ungára (Jiří Menzel) s Rakušanem Georgem Graubnerem (Peter Simonischek) dohromady, je nadmíru bizarní, ale dosud uvěřitelná. Ali totiž s připravenou zbraní v kapse svého ošuntělého baloňáku přijede do Vídně zabít Georgova otce. Ten působil jako nacistický úředník na Slovensku a zapříčinil smrt Aliho rodičů. Georg mu ovšem ve dveřích svého bytu nenuceně odvětí, že jeho otec zavraždil za války stovky lidí. A sám už také zemřel.

Než se Ali spakuje, použije Georgovu toaletu a následně mu klíčem vyryje na schránku hákový kříž. Je to asi právě sdílená láska k vandalismu, která zapříčiní, že si Georg mrzoutského starce vyhledá na Slovensku, aby ho jako tlumočník doprovázel na cestu po rodinné minulosti, vlastní nenávisti a pochopení.  

Režisér Martin Šulík se nechal slyšet, že příběh o nepravděpodobném přátelství dvou starších mužů natočil, aby zejména mladým lidem připomněl krutosti druhé světové války. Přiměla ho k tomu údajně zvýšená aktivita neonacistických skupin ve střední Evropě v posledních letech. V tomto je jeho záměr jasný a v určitém ohledu i vychází. Už ale nedomyslel tu část, kde se snaží nalákat mladistvé na film o touhách a strastech dvou, s prominutím, dědků.

I přes své hlubší okamžiky totiž Tlumočník až příliš spoléhá na vypravěčskou polohu, již nelze nazvat jinak než stařecká fantazie. V té se bělovlasému Rakušanovi vrhají do náruče dvaceti- až třicetileté slečny, zřejmě proto, že je vedou jejich vlastní problémy s otcem.

I když Aliho ani Georgově charakteru příliš neporozumíme, je zajímavé sledovat, jak se o sebe jejich zcela kontrastní povahy otírají. Je jasné, že více než cokoli jiného přiláká na film právě dvojice Menzel a Simonischek, jejichž výkony snímek drží i ve chvílích, kdy už se na té společné cestě autem můžou začít u diváků objevovat projevy ponorkové nemoci.

TLUMOČNÍK
dramedie
SK/ČR/Rakousko, 2018, 113 min
Režie: Martin Šulík
Hrají: Jiří Menzel, Peter Simonischek, Zuzana Mauréry, Réka Derzsiová, Anna Rakovská a další
Hodnocení: 60 %

Možná to dělá ta němčina, v níž si Menzel není tak jistý, ale Simonischekova postava vychází z titulní dvojice přirozeněji, zábavněji. Navíc zatímco jeho dámský svůdník a provokatér vnáší do příběhu stejnými doušky humor i drama, Menzelův suchar si musí vystačit s tím, že jeho přízvuk zní vtipně v němčině i ve slovenštině.

Kdo ví, kam by se Tlumočník posunul, kdyby z Menzelovy role neodstoupil původně obsazený Juraj Herz. Šulíkova slovensko-česko-rakouská tragikomedie by ovšem neztratila na svém vizuálním kouzle ani nepředešla závěrečným zvratům, které náhle změní celý dojem z filmu. Nakonec nejspíš i ta myšlenka, že tlumočník je jakýmsi symbolem hledání kompromisu, by zůstala v pomyslné rovině.

Snímek Tlumočník má premiéru 15. března. Uvede ho také filmový festival Febiofest.

Kristina Roháčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme