Vejdělkova Tátova volha potěší milovníky aut i ty, co marně čekali na dobrou českou komedii
Dětská kresba v kapse pánského saka zapříčiní, že se Tatiana Vilhelmová se svou filmovou matkou Eliškou Balzerovou vydají na roadtrip po otcových bývalých milenkách. Cíl je přitom jediný: nalézt jeho dosud utajovaného nemanželského syna. Za volantem otcovy milované červené volhy budou ovšem nuceny odhalit i to, co doufaly, že zůstane navždy tajemstvím.
Když chce autor donutit své postavy k dramatické konfrontaci, zavře je – ať už z jakéhokoli důvodu – do jedné místnosti. A pokud k tomu chce přidat trochu dobrodružství, pošle je na roadtrip.
Je to celkem elegantní způsob, jak nechat své charaktery v lehce ponorkové atmosféře se vzájemnými křivdami a výčitkami podusit a zároveň psychologicky vykreslit. V případě nové dramedie Jiřího Vejdělka pak jde o obzvlášť uhlazené střetnutí matky a dcery, jelikož se v převážné většině odehrává v nablýskaném červeném veteránu.
Phoenixův zabiják v thrilleru Nikdys nebyl spolehlivě přenese svá traumata na diváka
Číst článek
Za rozhodnutím vzít otcovu opečovávanou volhu na projížďku stojí poměrně jednoduchá pohnutka. Když po jeho smrti prochází matka Eva (Eliška Balzerová) s dcerou Terezou (Tatiana Vilhelmová) jeho oblečení, najdou v náprsní kapse saka obrázek dvou postav. Co by se mohlo zdát jako nevinná Terezina dětská kresba, se ukáže být dárkem od jakéhosi Tomáše pro svého tátu. Jedináček Tereza si z toho vyvodí, že její otec musel mít nemanželské dítě, které před nimi celé roky schovával.
Otrávená z věčného odpočívání po léčbě rakoviny si Tereza na matce vymůže, aby se tajemného Tomáše pokusily najít. Nalézat by se mohl na adrese jedné z otcových bývalých bokovek (Hana Maciuchová, Vilma Cibulková, Eva Holubová). I když Eva nejdříve s plánem nesouhlasí, nakonec se odhodlá jet proto, aby se prý na vlastní oči přesvědčila, jak moc její sokyně v lásce stačily zestárnout.
Na první pohled nenáročný příběh o vyrovnání se s minulostí a přítomností v sobě skrývá docela komplexní charakterové drama a příjemnou komedii. (Ten tón lehkého překvapení zde zaujímám především kvůli tomu, co tuzemská kinematografie nabízí v současné době normálně.)
Hlavní postavy Vilhelmové a Balzerové jsou komplikované ženy, s jejichž motivací se dá snadno sympatizovat. Odhodlanost Vilhelmové vychází z toho, jak k ní změnilo přístup okolí i její manžel po chemoterapii („Naposledy mě pořádně objal v březnu. Byl vítr, tak se bál, aby mě neofouklo.“), Balzerová si zase vyčítá, že kdy přišla s návrhem, aby bylo její manželství volnější. Přináší to poměrně svěží a zcela realistickou perspektivu do mainstreamové komedie, která si často vystačí s trojí typologií žen: hysterkami, stíhačkami a hypersexualizovanými dekoracemi.
Ačkoli sledovat ústřední dvojici je čirá radost, jsou to vedlejší postavy mrch Maciuchové a Cibulkové, jimž Vejdělek přiřkl ty nejlepší gagy a šibeničně krátkou stopáž.
TÁTOVA VOLHA
dramedie
ČR, 2018, 90 min
Režie: Jiří Vejdělek
Hrají: Eliška Balzerová, Tatiana Vilhelmová, Vilma Cibulková, Eva Holubová, Hana Maciuchová, Emília Vášáryová, Martin Myšička
Hodnocení: 65 %
Na tom, že se toho moc nedozvíme o vedlejších mužských postavách (Martin Myšička, Bolek Polívka), nakonec nesejde, protože svoji úlohu splní. Je to však právě v jejich přítomnosti v závěru filmu, kdy se Vejdělek začne uchylovat k patetizaci a fraškovitosti dosud jinak milého, k vulgarismům ani stereotypům se neklonícího humoru.
Tátova volha i přesto potěší nejen ženy toužící po uvěřitelnější filmové reprezentaci, ale také příznivce západočeského nářečí („tátovo kaktusy“), půvabných starších aut nebo kvalitního herectví. Nejvíce si však snímek užijí ti, co v uplynulých letech marně čekali na českou komedii, která by nebyla jen přehlídkou absolutního nevkusu a bezbřehého product placementu.