Státní opera má staronovou oponu. Jedná se o kopii díla Eduarda Veitha, ztraceného v roce 1945
Po rekonstrukci Státní opery budou moci návštěvníci obdivovat i novou oponu.Umělecký ředitel sekce výroby Národního divadla Martin Černý ji se svým týmem vyráběl po dobu dvou let. Jedná se o kopii původní opony od malíře Eduarda Veitha z 19. století, která se ztratila v roce 1945. Jak vznikala popsal výtvarník Černý v rozhovoru pro Radiožurnál.
Na staronové oponě pracoval Martin Černý tisíc hodin spolu se svými studenty scénografie z Divadelní akademie múzických umění. Podle černobílé fotografie vytvořili kopii původní opony malíře Eduarda Veitha. Ta se ve zmatku roku 1945 ztratila a od té doby nebyla nalezena.
Staronová opona nahradí oponu akademického malíře Antonína Střížka, původně určenou pro nastudování Kouzelné flétny v roce 2002. Černý se držel původního motivu Eduarda Veitha z roku 1888, přiznal se, že si musel význam výjevu na oponě vyhledat v literatuře a dešifrovat. „Opona znázorňuje básníka, který se rozhlíží po světě a inspiruje se lidskými ctnostmi a neřestmi. Co vidí, poté skrze svou tvorbu zpracovává a přenáší na divadelní pódium,“ vysvětluje Černý.
‚Odhalili jsme věci, o kterých jsme neměli tušení.‘ Rekonstrukce vrátila Státní opeře původní podobu
Číst článek
Výtvarník je na svou práci hrdý a doufá, že opona v Opeře vydrží dlouhá léta. „Těší mě, že mne něco takového v profesním životě potkalo, protože jsem scénograf, který vytváří kulisy k inscenacím, a byť by ta představení byla sebeúspěšnější, jednou prostě mají derniéru a mnou scénograficky vytvořený svět zmizí. Tato opona naopak zůstane, tedy pokud zase záhadně nezmizí jako v roce 1945,“ směje se.
Oponu bude zavěšovat spolu se svými kolegy těsně před 20. prosincem. Jeho dílo od léta zasychalo navinuté na bílé papírové roli v dílnách Národního divadla. Tam oponu také maloval pomocí nejprve akrylových a pak olejových barev. Návštěvníci budou moci jeho dílo ocenit od 5. ledna příštího roku, kdy bude Státní opera po rekonstrukci otevřena.
Rekonstrukce, která stála 1,3 miliardy korun, měla za cíl vrátit budově Státní opery její původní podobu, jakou měla před sto třiceti lety. Kromě nové opony jsou rekonstruovány sály a zázemí umělců. Obnoveny byly i původní podlahy a večerní pokladna z konce 19. století. Nová křesla mají zabudovaný titulkovací systém.
V lednu nabídne nově otevřená Státní opera představení nejslavnějších skladatelů, Beethovenova Fidelia a Pucciniho Madama Butterfly.