Harapes spojil svůj život s baletem Národního divadla, kde se vypracoval na sólistu a dlouho pak tamní soubor vedl. Za celoživotní mistrovství převzal Cenu Thálie. Zemřel po dlouhé nemoci.
„Naším záměrem bylo pojmout Rusalku jako příběh, pohádku-mýtus, kde je zobrazeno základní archetypální jednání postav, které se přenáší z generace na generaci,“ řekl Lukáš Trpišovský z dua SKUTR.
Ve vzpomínkách se objevují její divadelní role, v první řadě na scéně Národního divadla. Samozřejmě také mnoho filmových a televizních rolí. Herecké mistrovství Jana Hlaváčová uplatnila i v rozhlase.
Pražská rodačka ztvárnila desítky rolí v Národním divadle nebo v Divadle na Vinohradech. Známá je také z filmové série režiséra Dušana Kleina ‚o básnících‘ i mnoha televizních seriálů.
David Matásek je dlouhodobým hercem Národního divadla, ale známý je i z televizní obrazovky. Před kamerou hraje často detektivy, v soukromí hledá hlavně řád a klid.
Její těhotná matka utekla v roce 2014 z doněckého Lymanu, kde začala válka. Útočiště našli nejdříve u Kyjeva, a když vloni Ruská armáda zaútočila na Ukrajinu, utekli do Prahy.
Originálním oceněním pro vítěze bylo vyslání zvukové stopy jejich hlasů na nekonečnou pouť vesmírem prostřednictvím jedinečného radioteleskopu. Do ankety se zapojilo více než 82 tisíc posluchačů.
V Národním divadle se k vytápění prostorů využívá teplo z diváků i zářicích reflektorů. Na procesu se podílí i fotovoltaická elektrárna na střeše. Důvodem je snaha o šetření peněz.
Stála v čele činohry Národního divadla. Na konci minulé sezóny z něj odešla a tvrdí, že je šťastná, přišla totiž na to, že je žena. „Tranzice je pro mě velmi šťastné období,“ říká Špinar.
Například obrazy v Národní galerii musí mít stálé klima, aby se nepoškodily. Jenže cena elektřiny roste a s přicházející zimou má vedení starost o vytápění Veletržního paláce.
Spolu s Martinem Kukučkou tvoří Lukáš Trpišovský režijní duo SKUTR. Věnují se režii různých divadelních žánrů a za svou tvorbu získali několik ocenění.
„Prodanou nevěstu vnímám jako velké hudební dílo a jako specifický žánr. Je to komická opera, byla napsaná jako fraška, aby se lidé pobavili. O to samé jsme se snažili i my,“ vysvětluje režisérka.
Národní divadlo titul uvádí v cyklu Musica non grata. Česko-německý projekt oživuje odkaz pronásledovaných skladatelů a připomíná hudbu meziválečného Československa.
„Nic jsme z repertoáru nestáhli, jen jsme Čajkovského Střevíčky nezařadili do programu a nezačneme je zkoušet. Od tohoto skladatele ale aktuálně uvádíme tři díla,“ říká šéf Národního divadla Burian.
Duo SKUTR jmenoval generální ředitel Národního divadla Jan Burian na základě doporučení výběrové komise. Oba členové dua, Trpišovský i Kukučka, mají s prací pro Národní divadlo zkušenosti.
Ceny Paměti národa, kterými společnost Post Bellum oceňuje pamětníky zlomových momentů 20. století, ve středu v Národním divadle dostaly čtyři osobnosti.
Herečka Blanka Bohdanová působila v Národním divadle 44 let. Za tu dobu odehrála mnoho významných rolí, například Lady Macbeth nebo Roxanu v Cyranovi z Bergeraku.
Návštěvníci se od 14.00 do 22.00 mohou těšit mimo jiné na tvůrčí dílny pro děti i dospělé, na besedy s umělci ze souborů Baletu, Činohry a Opery Národního divadla i Laterny magiky.
Šéfovi Národního divadla Janu Burianovi nevadí pracovat s kritickými podřízenými. Radiožurnálu řekl, že pouze odmítá osobní útoky. Experimentovat by se podle něj v Národním divadle nemělo.
„V Národním divadle jsem se snažil jít proti konzervatismu, ale zásadně jsem narážel,“ říká v rozhovoru šéf Činohry Národního divadla Daniel Špinar, který příští rok předčasně skončí.
„První česká scéna se nemůže změnit v autorské divadlo. Významnou částí své tvorby musí zůstat moderním interpretačním divadlem a mít pevný soubor,“ uvedl generální ředitel Národního divadla Burian.