Národní divadlo a Státní opera budou muset najít nové cesty financování
Stále není jasné, jestli bude mít Praha jeden nebo dva operní a baletní domy. O dalším osudu Státní opery a Národního divadla bude rozhodnuto za měsíc, kdy ministerská komise odtajní své představy o těchto divadlech. Členové komise ministerstva kultury se shodují, že obě scény změnu potřebují.
Český rozhlas oslovil některé z nich a většina je přesvědčena, že Národní divadlo ani Státní opera nemůžou fungovat tak, jako dosud, jejich model se přežil. S podobnými problémy se potýkají i jiné evropské operní domy a některé z nich už nový směr našly. Příkladem může být Královská opera v Londýně.
„V současné době každý velký operní dům řeší zásadní ekonomické problémy, ale pro skutečnou evropskou metropoli je prestižní záležitostí mít ve městě operu. Je to pro ni taková vizitka, která svědčí o kulturnosti obyvatel,“ potvrdila ředitelka Královské opery v Londýně Elaine Padmore. Před dvaceti lety vedla Královskou dánskou operu v Kodani, před deseti lety se stala šéfkou Královské opery Covent Garden v Londýně.
S ředitelkou Královské opery v Londýně Elaine Padmore mluvila Michaela Vetešková
„Proto musejí divadelníci víc přemýšlet o tom, jak operu uživit, protože operní inscenace patří k nejnákladnějším záležitostem v uměleckém světě. Manažeři divadel musejí být nápadití v tom, jak zajistit pro operní dům dostatek peněz. Ale ne tak, že zvednou ceny vstupného, naopak, peníze z prodaných lístků by měly být jen součástí celkového financování, protože lidé hodně přemýšlejí o tom, jestli jim ta cena lístku ještě stojí za to.“
„Ti, kteří v operním domě pracují, musejí stále hledat nové cesty a možnosti, jak divadlo financovat. Motivovat sponzory k tomu, aby dávali peníze právě do opery,“ říká sopranistka a vystudovaná klavíristka Elaine Padmore.
Před patnácti lety byla Covent Garden skoro před krachem, neměla peníze a málokdo do ní chtěl investovat. Začali bojovat o přežití. O chodu divadla se nebáli přemýšlet jinak, otevřeli se novým věcem, začali dělat větší byznys. Nelehkou situaci zvládli a vyšli z ní posíleni. Londýnská opera se stala mnohem životaschopnější a silnější.
Ředitelka Královské opery v Londýně přiznala, že nezná detailní informace o plánech ministerstva kultury zreformovat Státní operu a Národní divadlo. Zdůrazňuje ale, že pro Prahu je důležité, aby měla kvalitní divadelní dům, srovnatelný s dalšími významnými divadly Evropy.