Hrdinský čin i tragédie. Film Anthropoid měl britskou premiéru v Londýně
V Londýně si odbyl britskou premiéru koprodukční film Anthropoid o atentátu na Reinharda Heydricha. Právě v britské metropoli dostali před 75 lety českoslovenští výsadkáři rozkaz zastupujícího říšského protektora zabít.
„Mám pocit, že celé natáčení bylo ovlivněno tím tématem a všichni z toho byli nadšení,“ říká Anna Geislerová, filmová přítelkyně jednoho z atentátníků, Jozefa Gabčíka. Té se obecně líbil přístup Britů k celému projektu.
„Myslím, že Britové to vidí ještě čistěji než my. Vidí to jako čistý příběh, vidí tu zkratku, že to byli hrdinové a že provedli něco, co nikdo v Evropě nedokázal,“ dodává herečka.
Na londýnské premiéře filmu Anthropoid o atentátu na Reinharda Heydrich natáčel zpravodaj ČRo Jiří Hošek
Fotografové a fanynky byli u červeného koberce vedle londýnského BFI Southbank nadšení hlavně z přítomnosti Jamieho Dornana, filmového Christiana Greye z Padesáti odstínů šedi. Ten si v Anthropoidu zahrál Jana Kubiše.
„Ten příběh zná jen málo lidí, tedy pokud se nejedná o studenty historie nebo o Čechy. Já tedy rozhodně tu story neznal. Přitom je to něco tak podmanivého, když si uvědomíte, jakou roli odstranění Heydricha hrálo v druhé světové válce," připomíná Jamie Dornan.
„Jedinec vlastně nemůže pochopit, co se tehdy parašutistům honilo hlavou. Strávili jsme ale hodně času přípravou, jak správně držet samopal, jak dopadnout na padáku a podobně. To, že se točilo v Praze a 95 procent štábu tvořili Češi, udělalo ten film i nás samotné ještě autentičtější, stejně jako moje filmová partnerka Anna Geislerová," řekl Českému rozhlasu při britské premiéře Antropoidu irský představitel Jozefa Gabčíka, Cillian Murphy.
I on přiznal, že příběh kolem atentátu na Heydricha předtím neznal a že doufá, že zhlédnutí filmu třeba některé diváky vyprovokuje k tomu, aby si k tématu i něco přečetli.
Podle vlastního, mimochodem mnohokrát přepisovaného scénáře, snímek natočil britský režisér Sean Ellis. Dlouhá léta nosil příběh v hlavě a chtěl ho veřejnosti zprostředkovat.
„Nemůžu tvrdit, že jsme se nedopustili historických chyb. Ale jako tvůrce si jste vědom toho, když reflektujete historické události, nebo když překročíte pomyslnou čáru. A tu historickou stopu opustíte. Změnili jsme pár věcí hlavně proto, aby lidé lépe pochopili, co se dělo za války v téhle části světa. U klíčových událostí jsme ale snažili, aby jejich vykreslení bylo co možná nejpřesnější," říká Ellis.
Závěr filmu provázelo v sále hrobové ticho
Naplněný sál londýnského kina se ponořil do hrobového ticha v závěrečné čtvrtině filmu při mučení českých vlastenců a při skvělém zachycení dobývání kostela Cyrila a Metoděje, kde se hrdinně bránili českoslovenští parašutisté.
„Ti parašutisté byli trénovaní tady. Vlastně se divím, že tady nejsou nějací vojáci, paragáni. Ještě těch lidí pár je. Kdyby se alespoň o nich mluvilo,“ poznamenala Anna Geislerová. Jak Českému rozhlasu řekla, celé natáčení se jí dotklo tak silně, že v neděli na počest československých parašutistů skočí padákem.