Zelená zóna: filmařská dovolená Paula Greengrasse
Je jen málo sérií, které měly na podobu moderního thrilleru takový dopad jako trilogie o Jasonu Bourneovi. Zejména poslední dva díly režírované Paulem Greengrassem se svým dynamickým ztvárněním staly Biblí, z níž se konkurence snaží citovat. Anglický tvůrce se zároveň nebojí žhavých a kontroverzních témat. Pro svůj poslední film Zelená zóna si zvolil aktuální námět a k jeho realizaci přizval svůj osvědčený tým v čele s hercem Mattem Damonem, kameramanem Barry Ackroydem a střihačem Christopherem Rousem.
Původně plánovaný komorní film o pátrání po iráckých zbraních hromadného ničení v roce 2003 narostl ve vysokorozpočtovou podívanou. Lze tak logicky očekávat, že morální implikace příběhu do značné míry přepustí místo atraktivní vizuální složce. S tím ovšem Greengrass jako tvůrce obvykle problém nemá, jeho schopnost propojit autentický a syrový styl s neobyčejně atraktivním akčním pojetím nemá v současném Hollywoodu konkurenci.
Zelená zóna technicky nezklame. Tempo diktované neposednou ruční kamerou a promyšleně dravčím střihem vtahuje do dění a vtiskuje vyprávění neobyčejný spád. Ačkoli se tu nesetkáme se spektakulárními rvačkami a úniky a la Jason Bourne, atmosféra rozpálených ulic Bagdádu a nočních honiček je elektrizující. Greengrass si pedanticky hlídá tempo vyprávění, prostřídává konverzační pasáže s akcemi a velké finále výborně načasuje. Zelená zóna však těžko něčím překvapí, řemeslně jen opakuje to, co režisér dovedl k dokonalosti v Bournově ultimátu.
To je bohužel symptomatické pro celý film. Obsazení Matta Damona vyhlíží spíše jako komerční tah, neboť umanutého vojenského vyšetřovatele hraje s takřka totožně zádumčivou grimasou jako Jasona Bournea. Mátožný skautík Miller propluje příběhem a na závěr se pokusí o gesto morálního heroismu, ale jeho prázdný charakter se tím nijak nenaplní. Celá scénáristická konstrukce, která se točí kolem tématu tak ožehavého, jako jsou lži a manipulace amerických orgánů s informacemi o zbraních hromadného ničení, se jen málokdy dokope k jádru pudla. Spíše připomíná efektně povrchní výlety za dálněvýchodní thrillerovou exotikou, jakým bylo např. Království Petera Berga.
Kolem motivu úmyslné machinace a války vyvolané na základě lži se rojí spousta ožehavých otázek, které si film klade jen úsečně a jaksi v druhém plánu. Odpovědi jsou morálně košér, dušínovsky čisté a tím pádem nevzrušivé. Ano, ve válce postavené na machinaci nestojí za to bojovat. Ano, jsou tu špatní, co pravdu zašlapávají, ale jsou tu i dobří, kteří ji chtějí ochránit. Ke škodě Greengrassova filmu mají obě strany šablonovité masky thrillerových „klaďasů" a „záporáků". Režisérova mantra nezúčastněnosti, která tak působivě opsala tragiku teroristických útoků 11. září v Letu číslo 93, ustoupila bournovskému hraní na efekt.
Jenže Zelená zóna není ani zdaleka tak efektní jako Bourne, protože není jen hravou špionážní zkazkou. Drží se v bezpečné zóně a jen v několika málo momentech vyhlédne zpoza žánrových zdí do minového pole ideologie irácké války. Je to film zábavný, výborně natočený, ale na poměry Paula Greengrasse také mainstreamově krotký.
Hodnocení: 65%