Nákladové nádraží Žižkov by si mohly rozdělit kulturní příspěvkové organizace
Rozdělit Nákladové nádraží Žižkov by si mohlo rozdělit několik institucí. Shodla se na tom občanská sdružení, Praha 3, České dráhy i developerská společnost Sekyra group, která chtěla objekt původně zbourat.
O místo v průmyslové budově, kterou od března chrání status kulturní památky, projevil zájem například Národní filmový archiv, Muzeum hlavního města Prahy, Galerie Hlavního města Prahy či organizátoři Designblogu.
O rozloze stavby Nákladové nádraží Žižkov svědčí už to, že má dvě stejnojmenné zastávky. Je velká asi jako polovina Václavského náměstí. I proto je složité najít její smysluplné využití a také investora, který by budovu opravil.
Občanské sdružení Tady není developerovo ve spolupráci s radnicí Prahy 3 teď přišlo s návrhem administrativně rozdělit budovu na několik dílů.
„Ta idea je vedená vlastně tím, že když to bude jeden investor, tak to bude strašně moc peněz, bude to trvat dlouho. Aby se mu to vrátilo, bude to muset mít komerční využití. Když tu budovu rozdělíme na víc dílů, tak se podaří dosáhnout toho, že to bude sdružení veřejně právních institucí,“ říká místostarosta Prahy 3 Matěj Stropnický.
O místo v nákladovém nádraží projevil zájem Národní filmový archiv, Muzeum hlavního města Prahy, Galerie hl. města Prahy, ale také nestátní kulturní organizace, jako jsou Designblog či Codemode.
Prostor nabízí skvělé možnosti
„Všichni jsou nadšení z toho prostoru, protože pro otevřené depozitáře, dílny nebo pro výstavní sály je vhodný.“
České dráhy, které památku stále vlastní, ideu vítají.
„Rozhodně jsme tomu nakloněni, protože to je zbytný majetek, který se pro železnici s velkou pravděpodobností už k pravidelnému provozu nebude využívat,“ říká výkonný ředitel pro správu majetku Milan Čermák.
Výhradně proti není ani developerská společnost Sekyra group, která chtěla budovu původně zbourat kvůli plánované výstavbě rezidenčního sídla. Přesto se na projekt dívá s odstupem.
„Představa, že se najde 15 institucí, které získají peníze ze státního rozpočtu – tak to skutečně ryzí teorie,“ říká za Sekyra group Leoš Andrle.
Revitalizaci Nákladového nádraží komplikuje současná ekonomická krize. Uvažuje se proto i o tom, aby část objektu sloužila pro komerční účely.
Zachovat duch funkcionalismu
Podle ředitelky Národního památkového ústavu Nadi Goryczkové je důležité, aby byl zachovaný duch funkcionalistické stavby, stejně jako se to podařilo v zahraničí.
Některé areály jsou tam zpřístupněny jako muzeální prostor, jiné s sebou přináší nové hodnoty.
Stavba ze 30. let patří podle památkářů k nejmodernějším svého druhu v Evropě jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury. Přesto se od roku 2006 několikrát uvažovalo o její demolici.
Od letošního roku chrání budovu status kulturní památky. Budova ale chátrá. V současnosti slouží jako sklad a prostor pro kulturní akce.